چاپ کردن این صفحه

چطور هنگام ورزش در گرما از قلبمان محافظت کنیم؟
مطلب ویژه

20 خرداد 1399
(0 رای‌ها)

انجام فعالیت های بدنی در گرمای تابستان می تواند منجر به سکته مغزی، فشار بر روی قلب و بسیاری از عوارض دیگر شود. بنابراین مهم است که بدانید برای حفظ سلامت قلب و عروق، در هوای گرم و هنگام ورزش، کدام اقدامات احتیاطی را رعایت کنید.

 پزشکان به افرادی که به ویژه در فصول گرم سال و در مکان های باز به فعالیت ورزشی می پردازند توصیه هایی دارند که سلامت آنها تامین شود و کمترین آسیب را به دلیل تغییرات آب و هوایی ببینید. با 7 گام ساده می توانید بهترین مزایا را از ورزش در گرما به دست بیاورید:

نوشیدن آب بیشتر: شاید ساده ترین و البته مهمترین راهنمایی برای سالم نگه داشتن قلب در هنگام ورزش در هوای گرم، نوشیدن آب بیشتر باشد. تعریق بیش از حد ناشی از ورزش در هوای گرم باعث کم آبی می شود. گر موارد کمبود آب در بدن را احساس کردید از ورزش کردن دست بردارید، مکانی خنک پیدا کنید و با یک نوشیدنی متعادل حاوی الکترولیت، آب مورد نیاز بدن را تامین کنید. برای اینکه در هوای گرم دچار کمبود آب بدن نشوید طی روز و خصوصا قبل از ورزش آب مصرف کنید. البته در مصرف آب نیز افراط نکنید. زیرا باعث عدم تعادل سدیم در جریان خون می شود.

انتخاب ساعات مناسب برای فعالیت بدنی: از ورزش کردن در داغ ترین ساعات روز و اواسط بعد از ظهر برای جلوگیری از تنش اضافی در بدن اجتناب کنید. در طول فصل تابستان، صبح ها ورزش کنید. چرا که گرما در پایین ‌ترین حدش قرار دارد. همچنین در مواردی که فرصت ورزش کردن در صبح را ندارید، اواخر عصر نیز زمان مناسبی برای ورزش کردن است.

استراحت به اندازه کافی: از آنجا که در روزهای گرم فشار و انرژی بیشتری صرف فعالیت بدنی صرف می شود، لازم است که به طور منظم در طول تمرینات ورزشی، استراحت داشته باشید. استراحت در سایه و انتخاب نوشیدنی هایی برای هیدراته ماندن مناسب است. مصرف میوه های با کالری بالا برای حفظ انرژی توصیه می شود.

پوشیدن لباس مناسب: هنگامی که لباس ‌هایی سبک و آزاد به تن کنید، لباستان به بازتاب آفتاب کمک خواهد کرد و تمرین برایتان آسان ‌تر خواهد شد. پارچه ‌های نخی و رنگ روشن را انتخاب کنید، چرا که بهتر از انواع دیگر عرق را جذب می ‌کنند. لباس های نایلونی در اثر ورزش کردن به شدت داغ می شوند و حتی ممکن است در اثر گرما فرد دچار حالت شوک و بیهوشی گردد.

کاهش شدت تمرینات ورزشی در اوج گرما: در نظر داشته باشید که انجام ورزش های با ریتم شدید و تند باعث فشار روی قلب و ابتلا آریتمی قلبی خواهد شد. آریتمی قلبی خود خطر ابتلا به نارسایی احتقانی قلب را افزایش می دهد. حتی در سالم ترین افراد نیز امکان این خطر، بدون در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی وجود دارد.

اجتناب از الکل و کافئین: بدیهی است که در طول تمرینات ورزشی نمی توان از الکل یا کافئین استفاده کرد اما باید به این نکته توجه داشته باشید ساعات قبل از تمرینات ورزشی و یا حتی در طول شب نیز به هیچ وجه از این نوشیدنی ها استفاده نکنید. کافئین و الکل هر دو دیورتیک هستند و منجر به ادرار کردن بیشتر می شوند و خطر کم آبی بدن را افزایش می دهند. علاوه بر این، الکل باعث کاهش فشار خون و افزایش فشار اضافی بر روی قلب می شود. کافئین نیز منجر به افزایش ضربان قلب خواهد شد.

استفاده از کرم های ضد آفتاب: اشعه یو وی خورشید خطر ابتلا به آفتاب سوختگی و سرطان پوست را افزایش می دهد ضمن این که منجر به افزایش فشار بر روی قلب نیز می شود. با توجه به گزارش محققان کلینیک مایو، هنگامی که بدن در اثر آفتاب سوختگی نمی تواند به درجه حرارت امن برسد، فشار بر روی قلب زیاد شده و فرد حتی در معرض خطر سکته گرما و سایر تهدیدهای جدی پزشکی قرار می گیرد. بنابراین همیشه ضد آفتاب بزنید، مهم هم نیست چه زمانی از روز باشد. کرم ضد آفتاب از شما در برابر اشعه‌ های ماورای بنفش خورشید محافظت خواهد کرد.

منبع: آوای سلامت

برای ارسال نظر وارد سایت شوید