چاپ کردن این صفحه

رشد ۲۱۳ درصدی تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور

04 خرداد 1400
(0 رای‌ها)

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سهم بازار تولید داخل تجهیزات و ملزومات پزشکی در فاصله سال ۹۷ تا ۹۹ به میزان ۲۱۳ درصد رشد داشته و شاهد کاهش ۱۰ درصدی واردات در این حوزه بوده‌ایم.

بهنقل از کافه نیوز محمدرضا شانه ساز با اشاره به میزان ارزبری دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل و شیر خشک طی سه سال اخیر، عنوان کرد: سهم بازار این اقلام ۹۲ درصد رشد داشته و شاهد کاهش ۲۱ درصدی واردات بوده‌ایم، که حکایت از توانمندی داخل و توجه ویژه به بخش تولید در راستای تحقق شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت دارد.

وی یکی از اهداف اصلی سازمان غذا و دارو را ایجاد زیرساخت‌های قوی جهت افزایش توان تولیدی کشور به منظور تسریع در صدور تائیدیه ها و مجوزها دانست.

شانه ساز با اشاره به بهره گیری از امکانات مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت‌هایی به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان گفت: برون سپاری تکلیف قانونی سازمان، جهت سرعت بخشیدن به فرآیندی کاری و اعطای تاییدیه ها است. زیرا، تعدا پرسنل سازمان متناسب با صنعت و فناوری در کشور رشد نکرده و برای تحقق این هدف و پشتیبانی و مانع زدایی ها و نیز برچیده شدن امضاهای طلایی که گاه بر مبنای اعمال نظر شخصی یک کارشناس است، برون سپاری را در دستور کار قرار داده ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این نکته که مسئولیت هر محصول تولیدی و یا وارداتی بر عهده تولید کننده است و نه سازمان تأیید کننده و مجوز دهنده، تاکید کرد: بسیاری از مشکلات حوزه تولید، به دلیل زمینه فکری غلط در خصوص این مسئله است، نباید هر خطایی تولید کننده مرتکب شود، سازمان مسئول اعطای مجوز و تأیید کننده گواهینامه درگیر پاسخگویی آن باشد. بر این اساس سازمان‌های مسئول صدور مجوز وقتی که باید پاسخگو باشند، سخت گیرانه ترین ضوابط را برای تولید و واردات اعمال می‌کند. در حالی که با اصلاح این روند و تفکر، بسیاری از مشکلات و موانع رفع شده و مشابه با سایر کشورهای پیشرفته، مسئولیت اصلی متوجه شرکت تولیدی می‌شود.

وی با اشاره به تولید تجهیزات پزشکی متنوع متناسب و همگام با استانداردهای روز بین المللی گفت: توسعه فعالیت و نیز سیاست‌گذاری درست، منجر به توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی شده است و خوشبختانه امروز از نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی در پارک فناوری پردیس بهره برداری شد.

شانه ساز گفت: در حال حاضر تجهیزاتی با آخرین استانداردهای روز دنیا و با مناسب‌ترین قیمت در کشور تولید می‌شوند که عرضه آن در چنین نمایشگاه‌های که جنبه بین المللی دارد، در زمینه شناسایی توانمندی‌ها و صادرات این اقلام را تسهیل و تسریع کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست وزارت بهداشت و شخص وزیر بهداشت، حمایت از تولید داخل است، افزود: ظرف سه سال گذشته در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های مجهز بیمارستانی، جهش واقعی داشتیم که در دوران کرونا مشخص شد، اگر این توانمندی و تکیه بر توان تولید داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان نبود، یقیناً با فاجعه انسانی بزرگی روبرو می‌شدیم و شاهد مرگ بسیاری از هموطنان به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی پیشرفته ناشی از تحریم‌های ظالمانه بین المللی بودیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بسیاری از افراد بر این باورند که واردات، رقابت ایجاد می‌کند، افزود: اگرچه این تفکر در تئوری ممکن است درست باشد، ولی در عمل در بحران‌هایی مثل کرونا که هر کشوری می‌خواهد تنها و تنها و در گام اول، نیازهای خود را برآورده سازد، یقیناً به یک بحران و فاجعه جدی منجر می‌شود. بنابراین کشورمان به دلیل تکیه بر تولید داخل و توجه به توانمندی متخصصان و محققان کشور، در کوتاه‌ترین زمان و در شرایط بی رحمانه ترین تحریم‌های تحمیلی، توانست نه تنها نیازهای کشور را برطرف کند، بلکه در حوزه صادرات این تجهیزات هم گام‌های بلندی بردارد و به یک صادرکننده تبدیل شود.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید