چاپ کردن این صفحه

مسیر متروی تهران_پردیس به خاطر ۳۰۰ درخت تغییر می‌کند؟

10 خرداد 1400
(0 رای‌ها)

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست از قطع ۳۰۰ اصله درخت پارک ملی خُجیر با احداث متروی تهران-پردیس خبر داد.

به نقل از کافه نیوز، اوایل اسفند سال گذشته، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم برای احداث قطار شهری تهران-پردیس به امضا رسید که طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد 70 درصد منابع مالی طرح توسط دولت و از منابع عمومی و 30 درصد طرح نیز توسط قرارگاه خاتم تأمین اعتبار شود، اما هنوز روند اجرای این طرح آغاز نشده که یکی از دلایل آن مشکلات زیست‌محیطی این طرح است.
 
حالا رضا اقتدار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح متروی تهران-پردیس و ایرادات زیست‌محیطی این طرح، اظهار کرد: این طرح دارای ایرادات زیست‌محیطی است که باید این ایرادات برطرف شود.
 
وی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی طرح متروی تهران-پردیس، افزود: با توجه به اینکه در مسیر احداث متروی تهران- پردیس، منابع آبی عظیمی از رودخانه جاجرود وجود دارد، بنابراین در صورت سهل‌انگاری و مدیریت نامناسب، با وقوع کوچکترین بارندگی، شاهد روان شدن سیل و وارد آمدن خسارت‌هایی به مردم، محیط زیست و اماکن خواهیم بود، البته قرار شده درباره این موضوع، ضمانت‌های لازم از سوی مسئولان اجرای طرح به محیط زیست ارائه شود.
مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: البته مسئولان اجرای طرح احداث متروی تهران-پردیس درباره جمع‌آوری و هدایت‌ آب‌های حاشیه مسیر این طرح برنامه‌هایی را به سازمان محیط زیست ارائه داده‌اند، اما بررسی‌های بیشتر و کارشناسی‌تری در این زمینه باید انجام شود؛ به هر حال ما از لحاظ وضعیت زیست‌محیطی طرح باید پاسخگو باشیم.
اقتدار با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط هنوز به صورت قطعی نسبت به اجرای طرح احداث متروی تهران-پردیس مخالفت نکرده است، گفت: یکی دیگر از اشکالات زیست‌محیطی طرح احداث متروی تهران-پردیس، تداخل بخشی از محل احداث این طرح با پارک ملی خُجیر است، بنابراین، باید از سوی مسئولان اجرای این طرح چاره‌ای برای این مسئله نیز اندیشیده شود.
 
وی در ادامه به بخشی از قانون پارک‌های ملی اشاره کرد و گفت: طبق قوانین پارک‌های ملی، ممنوعیت‌های مطلق و قطعی از حیث دستکاری و تغییر در وضعیت عرصه جنگلی آنها وجود دارد، به هر حال ما در سازمان محیط زیست در حال بررسی‌های بیشتر در این زمینه برای کمک به صدور مجوزهای زیست‌محیطی و اجرای هر چه سریع‌تر طرح متروی تهران-پردیس هستیم.
 
مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: طبق برآوردهایی که انجام داده‌ایم، با اجرای طرح احداث متروی تهران-پردیس 300 اصله درخت پارک ملی خُجیر قطع می‌شود، اما به دنبال راهکارهایی هستیم که همزمان هم طرح اجرا شود و هم اینکه از دستکاری پارک ملی خُجیر و قطع این درختان جلوگیری شود.
 
 اقتدار تأکید کرد: به هر حال ما باید در سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ قانونی نسبت به تبعات زیست‌محیطی اجرای طرح احداث متروی تهران-پردیس پاسخگو باشیم، بنابراین راهکارهایی را به مسئولان اجرای طرح جهت کاشت درختان پس از قطع شدن در محوطه و محدوده‌ای دیگر را ارائه کرده‌ایم.
 
مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در پایان به زمان دقیق اعلام نتایج بررسی‌‌های این سازمان درباره احداث متروی تهران-پردیس،  خاطرنشان کرد: فرصت دو ماهه‌ای برای انجام مطالعات کارشناسی زیست‌محیطی بیشتری در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که پس از این مدت نتیجه قطعی و نهایی بررسی‌ها درباره اجرای این طرح را اعلام خواهیم کرد.
برای ارسال نظر وارد سایت شوید