چاپ کردن این صفحه

کولر باعث انتقال و انتشار کرونا در محیط می شود
مطلب ویژه

03 مرداد 1399
(0 رای‌ها)

:علائم دیگری هم به علائم شایع بیماران مبتلا به کرونا افزوده شده، که از جمله آن می توان به لرز ، پادرد و استخوان درد، ناتوانی در راه رفتن و علائم گوارشی چون بی اشتهایی که در 30 درصد بیماران کرونایی دیده می شود اشاره کرد.

 گفتگویی اختصاصی با دکتر مسعود مردانی، فوق متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا انجام داده و در خصوص علائم جدید ویروس کرونا در مبتلایان صحبت کردند؛

 

علائم جدید کووید 19
وی گفت: در ابتدای اپیدمی با توجه به اینکه کرونا یک بیماری دستگاه فوقانی تنفسی محسوب می شد عمدتا علائمش نیز پیرامون عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی قلمداد می شد به این صورت که فکر می کردند کسی که تب و سرفه و خلط و تنگی نفس داشته باشد کرونا دارد.

 

او افزود: سپس با توجه به موارد متعدد بیماری در سطح کره زمین، متخصصان متوجه شدند یکی سری از افراد علائمی پیدا می کنند که با علائم عفونت های معمول و ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی انطباق ندارد ولیکن می تواند نشانه ی کرونا باشد.

 

بی اشتهایی و اسهال در جوانان مبتلا به کرونا
دکتر مردانی عنوان کرد: مثلا خیلی از بیماران ما از نداشتن حس بویایی و چشایی در طول دوره بیماری و حتی بعد از آن شکایت می کردند و وقتی آمار جهانی را بررسی کردند، دیدند که این مسأله در بیماران کرونایی شایع است. به خاطر همین سازمان جهانی بهداشت یک سری از شکایات بیماران را به علائم بیماری کرونا اضافه کرد که از دست دادن حس چشایی و بویایی هم یکی از آن هاست.

 

این متخصص بیماری های عفونی گفت: علائم دیگری هم به علائم شایع بیماران مبتلا به کرونا افزوده شده، که از جمله آن می توان به لرز ، پادرد و استخوان درد، ناتوانی در راه رفتن و علائم گوارشی چون بی اشتهایی که در 30 درصد بیماران کرونایی دیده می شود اشاره کرد. البته افرادی که با علائم گوارشی چون بی اشتهایی و اسهال مراجعه کرده اند بیشتر جوانان و کودکان بوده اند.

 

قرمزی چشم تا آمبولی ها مکرر!
عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و کرونا یکی دیگر از علائم جدید بیماری کووید 19 قرمزی چشم دانست و تصریح کرد: در ابتدا فکر می کردند قرمزی چشم ناشی از مشکلات چشمی است اما سپس متوجه شدند که ناشی از بیماری کروناست. همچنین مشکلات پوستی نیز از جمله کهیر و حساسیت جلدی مختلف در بیماران کرونایی دیده شده است.

 

مردانی ضمن اشاره به اینکه کرونا امکان دارد با لخته های مکرر در رگ ها خودش را نشان دهد و آمبولی های مکرر نیز در بیماران کرونایی دیده شده، به بهداشت نیوز گفت: هفته گذشته در کمیته علمی کرونا در وزارت بهداشت جلسه ای داشتیم و تغییر در علائم بالینی بیماری کرونا را در دستورالعمل کشوری کرونا منظور کرده ایم که در این هفته دستورالعمل بازبینی شده را به همکاران و پزشکان ارائه خواهیم داد.

 

کرونا یک بیماری چند ارگانی است
وی در این خصوص اضافه کرد: در اوایل شیوع بیماری فکر می کردند که کرونا فقط عضو ریه را درگیر می کند هر چند ریه جایگاهی شایع برای عوارض کووید 19 دارد اما الان متخصصان و صاحبنظران فهمیده اند که کرونا یک بیماری چند ارگانی است یعنی ممکن است بیمار با درگیری کلیه و نارسایی کلیوی، مشکلات قلبی و بزرگ شدن قلب و حتی سکته قلبی و مغزی مراجعه کند، پس نباید از باقی ارگان ها غافل شد.

 

او ادامه داد: متأسفانه گزارشاتی مبنی بر ابتلای مجدد به کرونا را در ایران هم داریم و من اولین مورد را گزارش کرده ام و بزودی نتایج آن منتشر خواهد شد. در ضمن ابتلای مجدد در ایران حتی در بیمارانی بوده که کاملا بهبود یافته اند اما مجددا مبتلا شده اند اما تعداد این بیماران خیلی کم است و جای نگرانی نیست.

 

باد کولر باعث انتقال ویروس کرونا می شود؟
دکتر مسعود مردانی توصیه ای به افراد بهبود یافته از کرونا هم داشت: توصیه اکید ما این است که همه ی افراد خصوصا کسانی که به کرونا مبتلا شده اند، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، رعایت مسائل بهداشت فردی و اجتماعی و استفاده از ماسک در مجامع عمومی و وسایل نقلیه عمومی را بسیار جدی بگیرند.

 

عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سؤال خبرنگار ماکه آیا باد کولرهای آبی و گازی می تواند باعث انتشار و انتقال ویروس کرونا شود هم گفت: امکان دارد باد کولر باعث انتقال و انتشار ویروس در محیط شود اما من این مسأله را به عنوان یک حقیقت علمی ثابت شده نمی شناسم و منبعی که این مطلب را در در فضای مجازی منتشر کرده منبع قابل اعتمادی نیست. بنابراین این گونه اخبار را بهتر است مردم از منابع معتبر پیگیری کنند.

 

برای ارسال نظر وارد سایت شوید