چاپ کردن این صفحه

خطرناک‌ترين باکتري جهان
مطلب ویژه

18 ارديبهشت 1398
(0 رای‌ها)

باکتري‌هايي که در بدن انسان زندگي مي‌کنند نقش بسيار مهمي در سلامت يا ابتلاي انسان به انواع بيماري‌ها دارند و رشد برخي از آن‌ها مي‌تواند خطري جدي براي سلامت انسان باشد.

کارشناسان در جديدترين پژوهش‌هاي خود دريافتند باکتري هليکوباکترپيلوري مي‌تواند در محيط اسيدي معده که حاوي اسيد هيدروکلريک است، آنچنان پنهان شود که حتي با انجام درمان‌هاي دارويي براي هميشه نابود نشده و امکان رشد دوباره آن وجود داشته باشد.
باکتري هليکوباکترپيلور يا H.pylori در معده حدود نيمي از جمعيت انساني بر روي کره زمين وجود دارد. کارشناسان با بررسي روي موش‌هاي آزمايشگاهي با استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته عکس برداري، دريافتند اين باکتري مي‌تواند با استفاده از قابليت‌هايي ويژه در محيط بسيار اسيدي معده زنده بماند.
به طور طبيعي در تعداد زيادي از انسان‌ها از اوايل تولد باکتري هليکوباکتر پيلوري وارد بدن مي‌شود، وجود اين باکتري در همه افراد سبب ايجاد سرطان نمي‌شود، اما بين عده زيادي از افراد سبب ابتلاي آنها به سرطان معده و زخم دستگاه گوارش مي‌شود.
کارشناسان در نظر دارند به بررسي راهکار‌هايي براي شناسايي عملکرد باکتري‌ها و واکنش سيستم ايمني بدن به آنها بپردازند تا شيوه‌هاي درماني جديد براي مقابله با آنها و تقويت سيستم ايمني بدن بيابند.
بنا بر آمار‌هاي جهاني هليکوباکترپيلوري سبب 75 درصد از موارد ابتلا به سرطان معده در جهان و 5.5 درصد از تومور‌هاي بدخيم در معده است.
محققان دانشگاه استنفورد در کاليفرنيا به تازگي با انجام مطالعه بر روي موش‌هاي آزمايشگاهي اميدوارند به سرنخ‌هايي جديد درباره چگونگي پنهان شدن اين باکتري در بدن دست يابند.
شگفتي دانشمندان از بابت مقاومت فوق العاده اين باکتري در محيط اسيدي معده است، افزون بر وجود اسيد فوق العاده قدرتمند درون معده، سلول‌هاي معده به سرعت تعويض مي‌شوند د رنتيجه چگونگي اتصال باکتري به ديواره موکوس معده معمايي کشف نشده است.
پژوهش‌هاي جديد دانشمندان نشان داده است باکتري‌هاي روده مي‌توانند بر عملکرد ذهني افراد اثر بگذارند. اين يافته‌ها نشان مي‌دهند ابتلا به افسردگي هم مي‌تواند به دليل رشد گونه‌هاي خاصي از باکتري در روده انسان باشد به همين دليل کارشناسان توصيه مي‌کنند افراد مواد خوراکي سالم شامل انواع ميوه و سبزيجات تازه مصرف کنند تا تعداد باکتري‌هاي مفيد روده افزايش يابد.
براي درمان بيماري هليکوباکتر امروزه روش‌هاي درماني متنوعي وجود دارد، اما حتي با رعايت دقيق درمان‌ها پس از مدتي از اتمام درمان در عده زيادي از افراد باکتري دوباره در معده رشد کرده تعداد آن زياد مي‌شود.
مطالعه در اين باره نشان داده است که باکتري داراي يک مکان مخفي درون بدن انسان به ويژه درمعده است که سبب مي‌شود بتواند در ايمني به حيات خود ادامه دهد و در اثر مصرف دارو‌ها يا محيط اسيدي معده نابود نشود.
ساختار هليکوباکترپيلوري داراي رشته‌هايي است که ساختاري شلاق مانند دارند و سبب اتصال باکتري به ديواره معده و جابه جا شدن آن‌ها مي‌شوند.
کارشناسان بر اين باورند که باکتري نوعي تونل به ديواره مخاطي معده ايجاد مي‌کند و به اين ترتيب زنده مي‌ماند.
مطالعه بر روي موش‌هاي آزمايشگاهي که دستکاري ژنتيکي شده اند تا ميکروب هليکوباکترپيلوري با دو رنگ سبز و قرمز دربدن آنها نمايان شوند نشان داد باکتري درحفره‌هايي تونل مانند که در ديواره معده ايجاد شده است پنهان مي‌شود و به اين ترتيب در محيط اسيدي معده يا درزماني که فرد به مصرف دارو مي‌پردازد زنده مي‌ماند.
کارشناسان افزون بر دارا بودن رژيم خوراکي سالم، مصرف مواد غذايي غني شده با پروبيوتيک‌ها را در کاهش ابتلا به اين بيماري و جلوگيري از رشد باکتري‌ها اثر گذار مي‌دانند.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید