ضرورت مرزبانی زیستی

11 ارديبهشت 1398
(1 رای)

هر کشوری در برابر دفاع از تهدیدهای متصور خود ساختاری برای خود تبیین می کند که این ساختار را مرزبانی زیستی می گویند، در واقع حریمی به عنوان یک شهر روستا کشور برای آن متصور می شود که در این حریم مرزبانی زیستی انجام می گیرد. 

وقتی به بررسی ظرفیت های بالقوه کشورمان می پردازیم متوجه می شویم که در آن به عنوان مثال:دیوار گرگان یکی از بهترین گزینه ها می باشد زیرا همین استان با دردی که تمام این سالها با وجود جنگ های مختلف و کشورگشایی ها تحمل کرده است همچنان به حالت قبلی خود باقی مانده.
در سطح بین المللی دیوار معروف چین که به شکل یکی از عجایب مهم در حوزه مرزبانی زیستی به شمار می رود مثال خوبی برای تعریف این مسئله است و این مرزبانی به مرور زمان و با توجه به تخصصی تر شدن، معانی مختلفی به خود گرفت در واقع وقتی جنگ ها به نسل های مختلف تعریف می شوند، در اصل مرزبانی هم الگوهایش متفاوت می شود .
به عنوان مثال وقتی شما از نسل اول جنگ ها صحبت می کنید در واقع از زمان پیدایش بشر است تا زمانی که به سلاح گرم دست می یابد در دومین مرحله جنگ ها انسان به ماشین دست می یابد که در سطوح مختلف این ماشین ها مورد بهره برداری قرار
می گیرد سطوحی که شامل امکان استفاده از آن در زمین های دریایی هوایی و جاده ای وجود دارد که در این میان ساخت زیر دریایی های ویژه نجات جان انسان ها یکی از نمونه های بارز مرزبانی زیستی در حوزه پدافندی است البته علاوه بر ایران تمام کشورهای دنیا با مرزبانی زیستی کاردارند.

وقتی صحبت از جنگ های نسل چهارم به میان آید
هم اکنون که صحبت از جنگ های نسل چهارم به میان می آید منظور همان نبردهای تنظیم شده بر پایه دانش های نوین است دانش هایی که در مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان نهفته که در اینجا حوزه تهدید رنگ و بوی متفاوتی به خود می گیرد زیرا تا ۵۰ الی ۶۰ سال پیش چیزی به عنوان تهدید سایبری حتی مطرح نشده بود در حالی که هم اکنون همان تهدیدها تبدیل به نوک پیکان شده که اغلب حوزه های زیستی را تحت تاثیر قرار
می دهد. در واقع این تهدید سایبری ارتباط بین شرکت های خصوصی و نظایر آن نیز ورود می کند که به واسطه آن دسترسی به اطلاعات داخلی مورد نیاز با سرعت بیشتری انجام شود تا عامل تهدید بتواند هدف خود را عملیاتی کند.
بنابراین مرزبانی در این حوزه ها به نوعی حیطه کاری ما است که در شرکت های خصوصی و دولتی و نظایر آن نیزمطرح است و در حوزه سایبری آن را دفاع سایبری یاد می کنند.
مرزبانی در برابر تهدیدات زیستی از جمله مباحث به روزی است که که در کشور ما اهمیت خاصی به آن قائل هستند و در اینجا سازمان پدافند غیرعامل تهدیدات زیستی را به چند بخش مختلف تقسیم بندی کرده است بخشی شامل حوزه انسان و بخشی حوزه دام را در بر می گیرد که شامل دام سبک، سنگین، طیور، شیلات و نظایر آن در کنار همه اینها شیلات منابع طبیعی و محیط زیست همچنین حوزه غذا و دارو در زمره مسائل مرتبط با مرزبانی زیستی از نظر دسته بندی های سازمان پدافند غیرعامل قرار گرفته است.
بعد از تعریف این شش حوزه موضوعی برای مصون سازی کشور در برابر تهدیدات مطرح شده است.

نمونه های زیادی در طول تاریخ وجود دارد که طبق آن ویروس بیماری زایی توسط یک بیمار ناقل به راحتی و از طریق آب وارد خاک ایران شده و مرزهای دهها هزار کیلومتری را در نوردیده است این مرزها به سادگی طی شده و تهدیدی از یک نقطه دنیا به نقطه ای دورتر رسیده است که در ارتباط با آن بیماری های سارس و ابولا و نظایر آن از جمله مثالهای این تهدیدها به شمار می رود .

حتی در سال های اخیر روی مسائل اقتصادی و تجاری هم به عنوان تهدید کارهایی
انجام گرفته برای رویارویی با آن نیز وارد عمل می شویم و این یکی از مهمترین اهداف و رسالت های سازمان پدافند غیرعامل در قبال شناسایی، کنترل و خنثی سازی تهدید است.
به عنوان مثال موضوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان بارها مطرح شده که در آن پرنده ناقل و آلوده حرکت خود را از کشوری شروع کرده و در طول مسیر از کشورهای مختلف
می گذرد در حالی که بیماری را منتقل می کند تا اینکه به کشور مقصد برسد و در آنجا عارضه بیش از پیش منتشر شود.
البته در حوزه کشاورزی وقتی که در کشورهای مختلف بررسی می کنیم متوجه می شویم که برای مباحث زیستی خودشان و دفاع از آن تعریف های خاص خود را دارد به عنوان مثال در کشوری همچون انگلستان ورود دام و حیوانات به هیچ عنوان ساده نیست و برای ورود حیوانات باید مسیرهای خاص و تعاریفی پشت سر گذاشته شود که در این صورت و پس از اخذ تاییدیه های لازم اجازه ورود داده می شود.
حتی کشورهای میزبان بازی های المپیک در زمان برگزاری این بازی ها اجازه ورود هر حیوانی را به کشورشان نمی دهند،
مثلاً در یک مسابقه اسب دوانی برای اینکه شرکت کننده مجوز ورود گیرد باید از ماه ها قبل تمام مولفه های سلامت آن مورد بررسی قرار گیرد.

استفاده از ظرفیتهای مرزبانی در سایر کشورها
در حوزه های زیستی خصوصاً در بخش کشاورزی بسیاری از کشورهای دنیا از ظرفیت های مرزبانی استفاده
می کنند، به توریست ها اجازه نمی دهد که همراه خودشان مواد خوراکی هسته دار وارد کنند به این علت که آن را برای حوزه کشاورزی خودشان یک تهدید تلقی می دانند. البته این قوانین و مقررات را با روش های مختلف به اطلاع توریست ها می رسانند.
سازمان ایکائو به صورت بین المللی و در بحث های پروازی در حوزه مرزبانی قوانین خاصی تعریف کرده از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی نیز مقررات سلامت یا اصطلاحاً
آی اچ آی را تعریف کرده است. همه این تدابیر برای جلوگیری از این است که یک همه گیری کوچک تبدیل به معضلی جهانی نشود؛ در واقع در این ارتباط اقدامات برای افزایش ایمنی کشورها انجام
می گیرد وآن دسته از کشورهایی که چنین قوانین و تفاهمنامه های را به امضا می رساند ملزم به رعایت تمام مفاد آن هستند. البته در میانه تعاریف به عمل آمده مرتبط با مرزبانی زیستی ایران به علت قرارگیری در مجاورت کشورهایی که از نظر بهداشتی شرایط خوبی ندارند، از این مبحث مستثنا نیست. زیرا در حوزه کشاورزی، غذا، آب و دام می توانند تهدیدی محسوب شوند. از سوی دیگر کشور ایران ظرفیت خاصی دارد در واقع ۴ اقلیم مختلف را در این کشور می توان مشاهده کرد و مراقبت از این چهار اقلیم زیرکی ها و ظرافت اقدامات خاص خود را میطلبد که مسئولین کشور نیز در این زمینه
تلاش خود را می کنند.

هماهنگی متولیان اجرایی مرزبانی زیستی عاملی مهم در موفقیت
اگر بخواهم واضحتر سخن بگویم، همانگونه که در حوزه مرزبانی زیستی تهدیدات ششگانه وجود دارد بحث هماهنگی و فعالیت متولیان مربوطه در این زمینه، مطرح است، به عنوان مثال در حوزه کشاورزی متولی وزارت جهاد کشاورزی است در حوزه انسان وزارت بهداشت و در حوزه آب وزارت نیرو و در بخش محیط زیست نیز سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد. اما در حوزه غذا با نگاهی ماتریسی می توان بیان کرد که همه متولیان به نوعی در آن دخیل هستند. علاوه بر آن در حوزه دارو که شامل محصولات مختلف حوزه های دارویی و تجهیزات پزشکی و حتی فرآورده های خونی است، وزارتخانه های بهداشت، صنعت، معدن و تجارت
تو امان دخیل هستند .
وقتی ما به نحوی پراکندگی میان
سازمان های مختلف را می نگریم در واقع باید به فکر ایجاد نوعی همگرایی و همراهی و آمادگی برای مصون سازی و رویارویی با تهدید در میان آنها باشیم به همین منظور انجام اقدامات مشترک یکی از این راهکارها به شمار می رود، مسئله ای که مهمترین عامل شکل گیری و تدوین آیین نامه مرزبانی زیستی است.
البته در حوزه مقررات و در واقع در حوزه
نرم افزاری کمبود چندانی نداریم. علاوه بر آن همه دستگاه های متولی قوانین مختلفی دارند .جای دارد به عنوان مثال در بحث وزارت نیرو که یک بخشش حوزه آب است و در کنار وزارت راه و شهرسازی نقش دارد. به این دلیل که متولی تمام ورودی های کشور است. پایانه ها تا بنادر فرودگاه ها و حمل و نقل ریلی همگی تولیتشان با وزارت راه و شهرسازی و
سازمان های زیرمجموعه آن است و این سازمان ها با همکاری موادی تخصصی این امکان را دارند که در حوزه مرزبانی زیستی نقش آفرینی کنند.
در حوزه فرودگاه ها و قوانین هوایی همانگونه که گفتم ایکائو نقش دارد و قوانین خاصی را تعریف کرده است. البته با توجه به بررسی های انجام گرفته توسط سازمان پدافند غیرعامل هماهنگی های بین بخشی میان دستگاه های مختلف تقویت بیشتری را می طلبد. مخصوصاً کلمه تقویت را به کار برده ام نمی توانم از ضعف و کم کاری بگویم چون بین این دستگاهها در سایر حوزه ها همکاریهای وجود دارد. اما این همکاری ها باید وسیع تر و چند جانبه تر شوند و این همان هدف اصلی است که مرزبانی زیستی دنبال می کند. اما در حوزه سخت افزاری کشور نیازمند به روز رسانی امکانات، استفاده از فناوری های نوین و نگاه به تهدیدات جدید است در واقع پایه اصلی تهدیدات نوین نیز امروزه بر اساس عوامل ژنتیکی مستقر شده است.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top