امنیت و دفاع زیستی

مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: کانون مشکوک به بیماری سیاه‌زخم (شاربن) در روستایی واقع در بخش ماژین شهرستان دره‌شهر شناسایی و تمامی احشام این روستا قرنطینه شد.

 
دکتر رامین پورنجف روز یکشنبه اظهار داشت: باتوجه به اعلام گزارش تلفات نامشخص و غیرعادی تعدادی از احشام یک دامدار روستایی، گروه‌هایی از دامپزشکی به محل اعزام و مشغول بررسی وضعیت موجود شدند.
 
وی افزود: این دامدار روستایی دارای ۱۷۰ راس دام سبک است که ۹ راس از این احشام به عللی که هنوز در دست بررسی است، تلف شده است و در بررسی‌های انجام گرفته، احتمال وجود بیماری سیاه‌زخم بیشتر از موارد دیگر است.
 
پورنجف یادآور شد: هرچند عمده علائم نشان از بروز بیماری شاربن دارد اما نمونه‌گیری‌ها برای آزمایشگاه‌های مرجع کشور ارسال شده است و تا حصول نتیجه و جواب قطعی این آزمایش‌ها نمی توان علت مرگ و میر این دام‌ها را مشخص کرد.
 
وی اضافه کرد: هم‌اکنون تمامی احشام این روستا در قرنطینه کامل برای جلوگیری از خروج دام یا فرآورده‌های دامی به خارج از روستا قرار دارد و احشام تلف شده نیز با رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی در عمق زمین دفن شدند و جایگاه سایر احشام نیز آهک‌پاشی، شعله‌افکنی و ضدعفونی شده است.
 
وی ادامه داد: موضوع به مسوولان ذیربط استان گزارش و ستاد بحران برای جلوگیری از انتشار آن بین سایر دام‌ها تشکیل شده است و گروه‌هایی از دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در منطقه استقرار دارند و بین ساکنان منطقه بروشورهای آموزشی و بهداشتی با محتوای بیماری‌های مشترک انسان و دام توزیع شده است.
 
پورنجف گفت: باتوجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها در بدن دام‌ها نهان و تنها توسط دامپزشکان قابل شناسایی و تشخیص هستند، بنابرین عموم مصرف‌کنندگان محصولات پروتئینی باید گوشت و مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز خریداری کنند.
 
به نقل از کافه نیوز، شاربن یا سیاه‌زخم بیماری باکتریایی ویژه گیاهخواران اهلی مانند گوسفند، بز و گاو بوده و عامل بیماری باسیلوس آنتراسیس است.
 
باکتری انتشار دهنده این بیماری بسیار مقاوم است و می‌تواند تا سالیان متمادی بودن فعالیت زنده بماند و از طریق یک خراش و زخم وارد بدن دام شده و سپس به مصرف کننده منتقل شود.
 
بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است.

وزارت نیرو از ماه‌های پایانی سال ۹۹ تاکنون به‌بهانه کم‌آبی از رهاسازی آب پشت سدها و نهایتاً تخصیص آب به تالاب‌ها خودداری کرده است تا اولویت‌های خود یعنی نیاز مصرف‌کنندگان آب شرب و کشاورزی را تأمین کند.

به نقل از کافه نیوز، ارسال تصاویری از سوی سازمان فضایی کشور برای سازمان حفاظت محیط زیست که مربوط به وضعیت تالاب‌هاست، نشان‌ می‌دهد تقریباً عمده تالاب‌های ایران یا خشک شده‌اند یا در حال خشک شدن هستند.
 
همین امر نگرانی‌هایی را از سوی فعالان اجتماعی و حتی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به‌دنبال داشته است که مخاطب اصلی این نگرانی و انتقاد، وزارت نیرو به‌دلیل عدم تخصیص حقآبه تالاب‌ها عنوان شده است.
 
وزارت نیرو از ماه‌های پایانی سال 99 تاکنون به‌بهانه کم‌آبی از رهاسازی آب پشت سدها و نهایتاً تخصیص آب به تالاب‌ها خودداری کرده است تا اولویت‌های خود یعنی نیاز مصرف‌کنندگان آب شرب و کشاورزی را تأمین کند اما سازمان محیط زیست می‌گوید: ما هم به این نیازسنجی وزارت نیرو واقفیم ولی باید فکری هم به حال تالاب‌ها که آنها هم بخش قابل‌توجهی از منابع حیات و آبادانی کشور هستند شود.
تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: براساس قانون تالاب‌ها که سال گذشته تصویب شد،‌ مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست هر سال حقآبه مورد نیاز تالاب‌ها را از وزارت نیرو مطالبه کند اما تاکنون با وجود مکاتباتی که داشته‌ایم، به درخواست‌ها و مطالبات ما پاسخی داده نشده است، زیرا گویا این موضوع در اولویت آنها قرار ندارد.
 
 ایجاد کانون‌های تولید ریزگرد یکی از اثرات سوء خشک شدن تالاب‌هاست که نهایتاً بر وضعیت زندگی و سلامت مردم در شهرهای مختلف تأثیر می‌گذارد، بنابراین باید برای نجات جان تالاب‌ها و تخصیص حداقلی حقآبه‌ها تلاش کرد.
 

فرمانده سپاه روح الله گفت: حضور هوشمندانه و آگاهانه مردم در صحنه انتخابات علاوه بر عزت و سربلندی نظام اسلامی موجب خنثی شدن تحریم‌های ظالمانه می‌شود.

 
به نقلاز کافه نیوز، محسن کریمی عصر شنبه در جمع جهادگران بسیجی و مسئولین گروه‌های جهادی شهرستان فراهان اظهار کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و انتخاب گزینه اصلح موجب ارتقای کارآمدی نظام اسلامی و اداره بهینه کشور می‌شود و لذا حضور هوشمندانه مردم در صحنه انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
وی ادامه داد: حضور آگاهانه ملت ایران در انتخابات موجب روی کار آمدن جمع نخبگانی و توانمند در مدیریت کشور و ایجاد شور و نشاط انقلابی برای حل مشکلات خواهد شد.
 
فرمانده سپاه روح الله افزود: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات علاوه بر اینکه نشان از وحدت و انسجام ملی و داخلی است پیام اقتدار و وحدت همه جانبه ملت ایران برای رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی را به دشمنان مخابره می‌کند.
 
کریمی تصریح کرد: یکی از راهبردهای مهم در انتخابات ۲۸ خرداد مشارکت حداکثری مردم است که ملت ایران با حضور پرشور خود باید یک حماسه ملی و ماندگار خلق کنند. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از مطالبات مقام معظم رهبری است و این مسئله برگرفته از جایگاه مردم در نظام اسلامی است.
 
وی گفت: رمز و بقای جمهوری اسلامی به حضور مردم در صحنه‌ها است و مردم در طول این سال‌ها همواره با حضور خود موجب خنثی سازی توطئه‌ها شده‌اند و این بار با حضور حماسی خود دست طمع دشمنان به نظام اسلامی را قطع خواهند کرد. باید تلاش کنیم مشارکت مردم در انتخابات حداکثری باشد چرا که حضور هوشمندانه و آگاهانه ملت در صحنه انتخابات علاوه بر عزت و سربلندی نظام اسلامی موجب خنثی شدن تحریم‌های ظالمانه خواهد شد.
 
فرمانده سپاه روح الله خاطرنشان کرد: گروه‌های جهادی علاوه بر اینکه پرچم دار محرویت زدایی و خدمت رسانی صادقانه به ملت هستند نقش به سزایی در امیدآفرینی و ایجاد نشاط دارند و لذا در این ایام همه جهادگران با عملکرد خود مردم و جامعه هدف را باید به خلق حماسه انتخابات دعوت کنند.

 نایب رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: فروش و کشتار دام مولد با ژن خاص در شرایط خشکسالی و کمبود نهاده‌های دامی، اقتصاد و صنعت تولید فراورده‌های دامی خراسان رضوی را دچار بحران می کند.

 
عبدالله دهقان روز یکشنبه در هفتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان مشهد افزود: سال ۱۴۰۰ سالی استثنایی از نظر کاهش بارندگی و خشکسالی در شهرستان مشهد به شمار می رود.
 
وی اضافه کرد: با توجه به این که شهرستان مشهد دارای سه بخش احمدآباد، رضویه و بخش مرکزی است و بیش از ۹۰ درصد مردم روستاهای این مناطق از طریق دامداری امرار معاش می کنند به دلیل خشکسالی، دامداری این بخش ها دچار بحران جدی و غیرقابل پیش‌بینی شده است.
 
نایب رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: با توجه به این که تمام دامداران شهرستان مشهد به شیوه سنتی دامداری می کنند یعنی این‌که فقط در فصل زمستان علوفه چهار ماه دام خود را تامین می‌کنند و برای سایر ماه های سال علوفه دام خود را از گندم و جوی دیم و آبی در طبیعت و در زمین‌های دیمزاری که دارند تامین می کنند لذا این خشکسالی آنها را در تامین علوفه با مشکل رو به رو کرده است.
 
دهقان افزود: خشکسالی سبب بیکاری روستائیان و دامداران و تولیدکنندگان دامی استان خراسان رضوی شده است و آنها مجبور به فروش دامهای خود می‌شوند و سرمایه هایشان را از دست می‌دهند که این موضوع موجب مهاجرت به شهرها و سکنی گزیدن در حاشیه کلانشهر مشهد می شود.
 
وی اضافه کرد: نداشتن برنامه برای صنعت گوشت و دام کشور یکی از نقاط ضعف مدیریتی در کشور به شمار می رود همچنین وجود دلالان و فشارهای اقتصادی و گران شدن نهاده های دامی، دامداران را با بحران شدید مواجه ساخته است به طور مثال اگر دامداران در سال های قبل دامشان را بین سه تا چهار میلیون تومان و گرانتر از دام نر می‌فروختند، امسال به خاطر جلوگیری از تلف شدن در شرایط خشکسالی و مقرون به صرفه نبودن هزینه های علوفه و نهاده های دامی آنها را زیر یک میلیون تومان می فروشند.
 
نایب رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: به دلیل شرایط بحرانی ایجاد شده برای دامداران، حتی در مواردی آنان دام خود را به آتش کشیده اند برخی خودشان را نیز آتش زده اند که باید برای رفع این شرایط بحرانی چاره اندیشی کرد.
 
دهقان افزود: مساله دیگر این است که سال‌ها تلاش شده تا یک دام با ژنی خاص و سازگار با محیط و منطقه تولید و تعریف شود تا دامدار بتواند تولید موفقی داشته باشد درحالی که در شرایط کنونی دامدار مجبور به فروش یا کشتار دام مولد خود می شود.
 
وی با بیان این که اکنون اوضاع بسیار بحرانی است و باید ستاد بحران هرچه سریع‌تر در شهرستان تشکیل شود گفت: از جمله اقداماتی که در جهت رفع این مشکل و همچنین کمک به دامداران می‌توان انجام داد خرید دام دامداران، اعطا وام‌های کم‌بهره به دامداران برای خرید نهاده های دامی و همچنین افزایش سهمیه نهاده های دامی یارانه ای و همچنین توزیع عادلانه نهاده های یارانه ای در بین دامداران هر بخش است.

معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: فضای کشور برای هواپیماهای با سرنشین، بدون سرنشین و دیگر انواع تجهیزات دشمن، یک فضای ناامنی است.

 
به نقل از کافه نیوز، امیر خوش‌قلب، معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اهمیت بحث کشف در پدافند هوایی، گفت: اگر توانایی کشف دقیق، به موقع و مناسب و دورایستا برای پدافند هوایی وجود نداشته باشد، شاید در مراحل بعدی دفاع هوایی با چالش‌های خاصی مواجه شود.
 
وی با بیان اینکه کشف و شناسایی، ماموریت اول پدافند هوایی است، افزود: ما امروز از یک ظرفیت کشف فوق العاده هم در فضای کشور و هم در پایش بیرون مرزها برخوردار هستیم. این ظرفیت در باندهای فرکانسی متنوع، برد و ارتفاعات متفاوت وجود دارد.
 
معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش اضافه کرد: از چند سال گذشته ما در بحث کشف به طور کامل از تجهیزات بومی استفاده می‌کنیم و در حقیقت امروز کشف ما چند لایه است و نقطه‌ای از کشور وجود ندارد که به صورت ۲۴ ساعته پایش نشود. هم پایش‌های اکتیو (فعال) و هم پایش پسیو (غیرفعال) داریم.
 
امیر خوش قلب تصریح کرد: کنار همه ابزار و تجهیزات، یک شبکه دیده‌بانی کاملاً مکانیزه و بسیار گسترده داریم که هم در نوار مرزی و هم در عمق داخلی کشور و هم در اطراف نقاط پدافندی به طور گسترده از آن استفاده می‌کنیم و به طور جدی می‌توانیم این را بگوییم که فضای کشور یک فضای ناامنی برای موشک‌ها، بمب‌های هدایت شونده، هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین پنهانکار و جاسوسی دشمن است و تاکنون هم اجازه نداده‌ایم چنین اتفاقی بیفتد.

یک متخصص غدد و متابولیسم علائمی که زنگ خطر هشدار ابتلا به دیابت در کودکان است، تشریح کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه توانستیم در مدیریت بیماری کرونا در جهان در جایگاه خوبی قرار گیریم، گفت: از مردم خواهش می‌کنم تا به مسافرت نروند.

زلزله در کمین پایتخت‌نشینان است. تهران در محاصره گسل‌هاست و به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، گسل شمال تهران، ری، ملارد و مشا فعال است.

صفحه1 از8

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top