امنیت دام

مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: کانون مشکوک به بیماری سیاه‌زخم (شاربن) در روستایی واقع در بخش ماژین شهرستان دره‌شهر شناسایی و تمامی احشام این روستا قرنطینه شد.

 
دکتر رامین پورنجف روز یکشنبه اظهار داشت: باتوجه به اعلام گزارش تلفات نامشخص و غیرعادی تعدادی از احشام یک دامدار روستایی، گروه‌هایی از دامپزشکی به محل اعزام و مشغول بررسی وضعیت موجود شدند.
 
وی افزود: این دامدار روستایی دارای ۱۷۰ راس دام سبک است که ۹ راس از این احشام به عللی که هنوز در دست بررسی است، تلف شده است و در بررسی‌های انجام گرفته، احتمال وجود بیماری سیاه‌زخم بیشتر از موارد دیگر است.
 
پورنجف یادآور شد: هرچند عمده علائم نشان از بروز بیماری شاربن دارد اما نمونه‌گیری‌ها برای آزمایشگاه‌های مرجع کشور ارسال شده است و تا حصول نتیجه و جواب قطعی این آزمایش‌ها نمی توان علت مرگ و میر این دام‌ها را مشخص کرد.
 
وی اضافه کرد: هم‌اکنون تمامی احشام این روستا در قرنطینه کامل برای جلوگیری از خروج دام یا فرآورده‌های دامی به خارج از روستا قرار دارد و احشام تلف شده نیز با رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی در عمق زمین دفن شدند و جایگاه سایر احشام نیز آهک‌پاشی، شعله‌افکنی و ضدعفونی شده است.
 
وی ادامه داد: موضوع به مسوولان ذیربط استان گزارش و ستاد بحران برای جلوگیری از انتشار آن بین سایر دام‌ها تشکیل شده است و گروه‌هایی از دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در منطقه استقرار دارند و بین ساکنان منطقه بروشورهای آموزشی و بهداشتی با محتوای بیماری‌های مشترک انسان و دام توزیع شده است.
 
پورنجف گفت: باتوجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها در بدن دام‌ها نهان و تنها توسط دامپزشکان قابل شناسایی و تشخیص هستند، بنابرین عموم مصرف‌کنندگان محصولات پروتئینی باید گوشت و مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز خریداری کنند.
 
به نقل از کافه نیوز، شاربن یا سیاه‌زخم بیماری باکتریایی ویژه گیاهخواران اهلی مانند گوسفند، بز و گاو بوده و عامل بیماری باسیلوس آنتراسیس است.
 
باکتری انتشار دهنده این بیماری بسیار مقاوم است و می‌تواند تا سالیان متمادی بودن فعالیت زنده بماند و از طریق یک خراش و زخم وارد بدن دام شده و سپس به مصرف کننده منتقل شود.
 
بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است.

 نایب رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: فروش و کشتار دام مولد با ژن خاص در شرایط خشکسالی و کمبود نهاده‌های دامی، اقتصاد و صنعت تولید فراورده‌های دامی خراسان رضوی را دچار بحران می کند.

 
عبدالله دهقان روز یکشنبه در هفتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان مشهد افزود: سال ۱۴۰۰ سالی استثنایی از نظر کاهش بارندگی و خشکسالی در شهرستان مشهد به شمار می رود.
 
وی اضافه کرد: با توجه به این که شهرستان مشهد دارای سه بخش احمدآباد، رضویه و بخش مرکزی است و بیش از ۹۰ درصد مردم روستاهای این مناطق از طریق دامداری امرار معاش می کنند به دلیل خشکسالی، دامداری این بخش ها دچار بحران جدی و غیرقابل پیش‌بینی شده است.
 
نایب رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: با توجه به این که تمام دامداران شهرستان مشهد به شیوه سنتی دامداری می کنند یعنی این‌که فقط در فصل زمستان علوفه چهار ماه دام خود را تامین می‌کنند و برای سایر ماه های سال علوفه دام خود را از گندم و جوی دیم و آبی در طبیعت و در زمین‌های دیمزاری که دارند تامین می کنند لذا این خشکسالی آنها را در تامین علوفه با مشکل رو به رو کرده است.
 
دهقان افزود: خشکسالی سبب بیکاری روستائیان و دامداران و تولیدکنندگان دامی استان خراسان رضوی شده است و آنها مجبور به فروش دامهای خود می‌شوند و سرمایه هایشان را از دست می‌دهند که این موضوع موجب مهاجرت به شهرها و سکنی گزیدن در حاشیه کلانشهر مشهد می شود.
 
وی اضافه کرد: نداشتن برنامه برای صنعت گوشت و دام کشور یکی از نقاط ضعف مدیریتی در کشور به شمار می رود همچنین وجود دلالان و فشارهای اقتصادی و گران شدن نهاده های دامی، دامداران را با بحران شدید مواجه ساخته است به طور مثال اگر دامداران در سال های قبل دامشان را بین سه تا چهار میلیون تومان و گرانتر از دام نر می‌فروختند، امسال به خاطر جلوگیری از تلف شدن در شرایط خشکسالی و مقرون به صرفه نبودن هزینه های علوفه و نهاده های دامی آنها را زیر یک میلیون تومان می فروشند.
 
نایب رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: به دلیل شرایط بحرانی ایجاد شده برای دامداران، حتی در مواردی آنان دام خود را به آتش کشیده اند برخی خودشان را نیز آتش زده اند که باید برای رفع این شرایط بحرانی چاره اندیشی کرد.
 
دهقان افزود: مساله دیگر این است که سال‌ها تلاش شده تا یک دام با ژنی خاص و سازگار با محیط و منطقه تولید و تعریف شود تا دامدار بتواند تولید موفقی داشته باشد درحالی که در شرایط کنونی دامدار مجبور به فروش یا کشتار دام مولد خود می شود.
 
وی با بیان این که اکنون اوضاع بسیار بحرانی است و باید ستاد بحران هرچه سریع‌تر در شهرستان تشکیل شود گفت: از جمله اقداماتی که در جهت رفع این مشکل و همچنین کمک به دامداران می‌توان انجام داد خرید دام دامداران، اعطا وام‌های کم‌بهره به دامداران برای خرید نهاده های دامی و همچنین افزایش سهمیه نهاده های دامی یارانه ای و همچنین توزیع عادلانه نهاده های یارانه ای در بین دامداران هر بخش است.

بهسازی اماکن دامی ،سمپاشی دامداری های ودام ،اجتناب از کشتار غیر بهداشتی و خارج از محیط کشتارگاه باعث کاهش خطر بروز بیماری تب کریمه کنگو می شود .

مقصودی گفت: واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین از جمله گاو و گوساله در شهرستان دره شهر به پایان رسید.

دامپزشکی یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیتی در پدافند غیرعامل است. بسیاری از عوامل بیماری‌زا، میکروبی جزو عوامل بیماری‌های عادی و بی‌اهمیت و موردی محسوب می‌شوند؛ عوامل مسببه‌ای چون گلودرد، سرماخوردگی، عفونت‌های ادراری، گوارشی و... اهمیت زیادی در بهداشت عمومی ندارند. از بین عوامل بیماری‌زا برخی از عوامل که تعداد کمی از میکروارگانیسم‌ها را شامل می‌شوند عامل بروز بیماری‌های نوپدید و بازپدید هستند.

بیماری سل گاوی یکی از بیماری‌های زئونوز است که بیشتر د‌ام‌ها به‌خصوص گاو‌ها را د‌رگیر می‌کند‌. عامل بیماری یک باکتری از جنس مایکوباکتریوم‌هاست. این بیماری بیشتر از راه تنفسی منتقل می‌شود‌. د‌ر جنگ‌های بیوتروریسم یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند‌ باعث زیان به طرف مقابل شود‌ استفاد‌ه از افشانه‌های مایکوباکترویم سل گاوی است. عامل این بیماری د‌ر آزمایشگاه‌ها د‌ستکاری می‌شود‌ و آن را به حالتی تغییر می‌د‌هند‌ که هم راحت‌تر منتقل شود‌ و هم حد‌ت بیماری بالاتری از خود‌ نشان د‌هد‌. هر چند‌ این باکتری د‌ر د‌رجه اول باعث همه‌گیری د‌ر د‌ام‌ها می‌شود‌ اما اگر همه‌گیری د‌ر مقیاس بالا باشد‌ می‌تواند‌ باعث ایجاد‌ بیماری سل د‌ر انسان‌ها شود‌. این بیماری طی حمله بیوتروریسم باعث هم مرگ د‌ام‌ها و هم کاهش فرآورد‌ه‌های آنها می‌شود‌ و د‌ر نتیجه طرف مقابل تحت فشار‌های اقتصاد‌ی شد‌ید‌ی قرار می‌گیرد‌. همچنین ابتلای انسان به این بیماری، باعث کاهش سلامتی و کاهش بازد‌هی د‌ر انسان‌ها و ایجاد‌ هزینه‌های سنگین د‌رمانی می‌شود‌. هر چند‌ اخیرا حمله‌های بیوتروریسم بیشتر روی بیماری‌هایی تاکید‌ می‌کند‌ که باعث مرگ فراوان می‌شود‌، اما سل گاوی چون هم باعث ابتلا د‌ر د‌ام و هم انسان می‌شود‌ یک گزینه مناسب برای استفاد‌ه د‌ر حمله‌های بیوتروریسمی توسط تروریسم‌هاست.

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top