اخبار
به گزارش کافه نیوز، تازهترین نظرسنجیها که توسط بانک ژاپن منتشر شده است، نشان میدهد که فعالیت کارخانههای این کشور برای اولین بار در یک سال گذشته در ماه می رشد را تجربه کرده است. این خبر مسرتبخش، امیدی تازه را در دل دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان زنده میکند که در ماههای اخیر با چالشهای متعددی از جمله کاهش تقاضا و افزایش تورم دست و پنجه نرم میکرد.
آمار و ارقام امیدوارکننده:
- شاخص مدیران خرید تولیدی که توسط بانک ژاپن منتشر میشود، در ماه می به 50.5 رسید که نسبت به 49.6 در ماه آوریل افزایش یافته است. این رقم بالاتر از آستانه 50 است که نشاندهنده رشد در مقایسه با انقباض میباشد.
- دو شاخص کلیدی تولید و سفارشات جدید که در ماههای گذشته با کاهش سرعت روبرو بودند، در ماه می افت کمتری را تجربه کردهاند.
- شاخص ترکیبی مدیران خرید که شامل بخشهای تولیدی و خدماتی میشود، در ماه می به 52.4 رسید که بالاترین رقم از آگوست سال گذشته است.
تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی این رشد را نشانهای مثبت برای اقتصاد ژاپن میدانند و ابراز امیدواری میکنند که این روند در ماههای آینده نیز ادامه یابد. جینگی پان، معاون اقتصادی S&P Global Market Intelligence در این خصوص میگوید: «رشد در این ماه بیشتر به بخش خدمات مربوط میشود، اما ثبات نسبی در بخش تولید امید به گسترش این رونق در ماههای آینده را زنده نگه میدارد.»
با این حال، چالشهایی نیز همچنان بر سر راه اقتصاد ژاپن وجود دارد. عدم قطعیتهای ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ اوکراین و افزایش تورم جهانی از جمله مهمترین این چالشها هستند. افزایش قیمتها هزینههای تولید را بالا برده و قدرت خرید خانوارها را کاهش داده است. کاهش ارزش ین در برابر سایر ارزها نیز بر واردات کالاها و خدمات تاثیر منفی گذاشته است.
با وجود این چالشها، کارشناسان معتقدند که اقتصاد ژاپن دارای پتانسیل کافی برای رشد در سال جاری را دارد. دولت ژاپن نیز اقداماتی را برای حمایت از کسب و کارها و خانوارها در نظر گرفته است. امیدواریم که با تلاشهای دولت و بخش خصوصی، اقتصاد ژاپن بتواند بر چالشهای موجود غلبه کرده و به مسیر رشد و رونق بازگردد.
در این میان، سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی در سراسر جهان منتظر اطلاعات و آمارهای بیشتر در خصوص وضعیت اقتصادی ژاپن هستند تا تصمیمات آگاهانهای را در مورد سرمایهگذاریها و فعالیتهای اقتصادی خود در این کشور اتخاذ کنند.
در خاتمه، بازگشت رونق به کارخانههای ژاپن خبر امیدوارکنندهای برای این کشور و اقتصاد جهانی است. امیدواریم که این رونق ادامه یابد و شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد ژاپن در سالهای آینده باشیم.
در راستای استقبال کشورهای مختلف ومهم جهان از فاز یک جهانی شدن محصول بی نظیر nbs، در حال حاضر با ۳۲ کشور جهان درحال پرزنت وشروع عرضه هستیم وسرمایه گذاری گستردهای در برند سازی وعرضه nbsدر حال عملیاتی شدن است .
به گزارش کافه نیوز به نقل از صبح مشهد، در راستای همکاری های بین المللی شرکت nbs با سازمان های مهم بین المللی توسعه وجهانی شدن nbsدر سایر کشورهای جهان نیز بزودی عملیاتی میشود.
همچنین محصول سلامت محور nbs اختراع دکتر عارف خلخالی تایدیه توسعه پایدار سازمان ملل متحد را بدست آورده است و از جانب سازمان ملل به عنوان آیتمی در برابر چالشهای پزشکی جهان به همه کشورهای جهان برای توسعه پایدار توصیه شده است .
گفتنی است،پودر غذایی تقویتکننده سیستمهای بدن با فرآوری غلات در درمان بیماران مبتلا به ویروس های ریوی و تنفسی مؤثر است ودر تقویت سیستمهای بدن وتضمین سلامتی بدن موثر است.
اختراع پودر غذایی تقویتکننده سیستمهای بدن با فرآوری غلات” به شماره ثبت اختراع ۹۹۱۷۲، در داخل کشور و با انجام کارآزماییهای بالینی در بیمارستانهای سینای همدان و امام خمینی تهران و چاپ مقالات معتبر در مجلات علمی جهان .مورد توجه مجامع معتبر علمی خارجی قرار گرفت و بیش از ۶۰ ایمیل از کنفرانس های مهم و علمی دنیا به دست این تیم رسیده است.
همچنین به خاطر نو آوری در علوم تغذیه در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماریها توسط اختراع nbsعضویت افتخاری در جامعه تغذیه امریکا به دکتر عارف خلخالی داده شده است
شرکت در کنفرانسهای بزرگ بین المللی وین اتریش وبارسلونای اسپانیا جهت معرفی nbs از دیگر دستاوردهای این محصول سلامت محور میباشد .
درخواست از رئیس جمهور آینده، توجه و جاری ساختن شبکه ی امن بلاکچین در همه ی شئونات فرهنگ، اقتصاد و آموزش و از سویی امکان بهره برداری رایگان شهروندان از زیر ساخت بلاکچین است.
به گزارش ، علی پاك باخته گان زنجانی مدير خانه بلاكچين ايران در یادداشتی تحت عنوان《 درخواست از رئیس جمهور آینده》با این پرسش آغاز می کند که در وضعیت خاص این روزها و سالی که آن را به نام جهش توليد با مشاركت مردم مزین کرده اند، چه شخصی و با چه هدفی می تواند سکان هدایت قوه ی مجریه را در دست بگیرد که هم اهداف کشور تحقق پیدا کند و هم اقتصاد بیمار کشور به شفای عاجل برسد تا مردم بتوانند زندگی راحت تری را تجربه کنند؟!
به نظرم چه خوب می شد اگر اولین فرمان ریاست جمهوری آینده اینگونه صادر می شد.
(بسمه تعالی
اولین فرمان رئیس جمهور منتخب مردم؛
با استعانت از الطاف الهی و به پشتوانه ی مردم خوب سرزمینم و به منظور رشد و شکوفایی دانش و تکنولوژی های روز دنیا، رفع عقب ماندگی، بلکه پیشتازی در عرصه های جهانی به عنوان اولین اقدام عملی به، همه ی ارکان دولت فرمان می دهم:
1.شبکه ی امن بلاکچین را در، همه ی شئونات فرهنگ، اقتصاد، آموزش جاری و ساری سازند.
2.امکان بهره برداری از زیر ساخت بلاکچین به طور رایگان برای شهروندان فراهم شود.
3.امکان بهره برداری از رمز ارزهای مجازی با اولویت ایستادن بر قله های نظارت در جهت تکامل، توسعه و استفاده ی صحیح و در راستای منافع ملی کشور مهیا گردد)
دكتر پاك باخته گان زنجانی در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است: ما در جهانی زندگی میکنیم که اقتصاد آن را استارتاپها و کسب و کارهای نوآورانه پیش میبرند. بنابراین نباید از این عرصه دور باشیم. فناوری بلاکچین و رمزارزها بهترین و مناسبترین راهکار تامین سرمایه برای کسب و کارهای نوآورانه است؛ دنیای امروز به سمت بلاکچین رفته است و باید به نحو احسن از این علم استفاده شود.
پاك باخته گان زنجانى همچنين خاطرنشان كرد رئيس جمهور آينده ميبايست اهل تعامل با دنيا بوده و بتواند گامهاى اساسى در جهت رفع تحريمهاى ظالمانه بردارد ، چراكه يقيناً خواسته ى اصلى مردم رفع مشكلات اقتصادى و معيشتى است كه با اين مهم رفع ميگردد و همچنين دست كاسبان تحريم بسته مى شود
وى همچنين افزود : يكى از چالشهاى اصلی دولت جدید، بحران گاز خواهد بود كه حتی اگر فشارافزایی پارس جنوبی انجام شود در افق ۱۴۲۰ فقط برای یکسوم تقاضا گاز داریم.
طبق نمودارهاى رسمى ، با تداوم روند فعلی، تا ۱۴۰۷ دیگر گازی برای همین اندک صنایع نیمهجان پتروشیمی و فولاد موجود نیست و تاکنون هیچ نامزدی برنامهای ارائه نکرده.
پاك باخته گان زنجانى در ادامه بيان داشت : مردم عزيز كشورم بايد اختلافات را كنار بگذارند و براى انتخاب اصلح بپاخيزند و تلاش كنند بهترين فرد سكان را بدست بگيرد، با عدم شركت در انتخابات راه براى ناصالحان هموار ميگردد، بايد از فرصت پيش آمده استفاده كنيم كه اگر غافل شويم پشيمانى ديگر سودى ندارد و قابل جبران نيست.
مدير خانه بلاكچين ايران در ادامه نوشت:
راستش برایم دشوار است از مزایای رای دادن برای مردمی که غرق در مشکلات زندگی نا امید از دولتیان و مجلسیان چشم امید به یک ربات تلگرامی بسته اند بگویم اما مگر می شود در این برهه حساس كنونى سکوت کرد و همه چیز از جمله رویاهای مردم را به ته دره فرستاد؟!
قهر ما با صندوق رای و نا امیدی ما از توان جامعه مدنی تنها یک نتیجه داشته؛ کوچک شدن سفره مردم و بزرگ تر شدن سفره طایفه اختلاسیون در نبود و قهر جامعه مدنی .
درنهايت انتخابات با مشاركت حداقلى نيز برگزار ميشود و رئيس جمهور براى قشرى خاص انتخاب ميشود و حضور حداكثرى براى اين قشر نه تنها مهم نيست بلكه از رقابت بدون رقيب خوشحال هم ميشوند.
بنابراين التماس كمى تفكر دارم.
پایان خبر
با وجود گزارش های متعدد رسانه ها و انتظارات مردم در مورد ضرورت الکترونیکی شدن برگزاری مزایده های قضایی و اجرای احکام و استفاده از امکانات و فواید ومزایای آن وهمچنین انتشار اخبار مختلف در مورد تخلفات پیمانکار قبلی که دریافتی ها مستقیم به خزانه واریز نشده و به حساب یک شرکت وابسته به یک نهاد مالی خصولتی واریز می شده، ضروری است که مناقصه انتخاب پیمانکار سامانه ستاد انجام شود اما مشخص نیست که چرا وزارت صمت با تاخیر نسبت به برگزاری این مناقصه اقدام می کند و چرا بعد از هشت ماه این مناقصه برگزار نشده است؟
به گزارش کافه نیوز به نقل از بولتن نیوز، قرار بوده که مناقصه انتخاب پیمانکار در سال 1402 برگزار و پیمانکار مشخص شود اما تا امروز هنوز از برگزاری مناقصه خبری نیست و معلوم نیست که به چه دلایلی این مناقصه و انتخاب پیمانکار سامانه ستاد انجام نشده است؟ از آنجا که هنوز مناقصه عمومی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار نشده و هنوز پیمانکارسامانه ستاد، همان شرکت قبلی است، این سوال مطرح است که چه مسائلی باعث شده که نسبت به برگزاری مناقصه اقدام نشود.
بررسی اخبار و اظهار نظر مسوولان در رسانه ها در یک سال اخیر نشان می دهد که شرکت خصولتی قبلی تخلفاتی داشته ولی ظاهرا با لابی سنگین قصد دارد همچنان در سامانه ستاد به عنوان پیمانکار باقی بماند. این حوزه از فعالیت پیمانکاری، ظاهرا اینقدر جذاب بوده که خصولتی ها برای گرفتن آن لابی های سنگین انجام می دهند.
وزارت صمت، طبق قانون باید در سال 1402 امکان برگزاری مزایده های قضایی و اجرای احکام را در سامانه ستاد فراهم می کرد. زیرا برگزاری مزایده های اجرای احکام الکترونیکی به صورت دیجیتالی، رضایت مردم را به همراه داشت و بدون مشکل در مزایده ها شرکت می کردند. اما زیرساخت های لازم برای ارتباط سامانه ستاد با ثبت فراهم نشد و برخی افراد از جمله رئیس کمیسیون اصل 90 آن را به عنوان تخلف وزارت صمت به عنوان ترک فعل مطرح کردند.
مسوول مربوطه در وزارت صمت اعلام کرده که اقدامات فنی برای ایجاد زیرساخت ارتباط با ثبت انجام شده اما برخی موانع حقوقی و قانونی باعث تاخیر و طولانی شدن کار شده است. در نتیجه، این موضوع به این معنی است که زمان اجرای قانون مشخص نیست و 20 هزار مزایده اجرای ثبت هنوز از مزایا و فواید مزایده های الکترونیک محروم هستند.
امید است که هرچه سریعتر این مناقصه برگزار و پیمانکار جدید معرفی شود و شاهد تکرار سال گذشته و تاخیر چند ماهه در معرفی پیمانکار جدید نباشیم و مردم بتوانند امور مزایده ها و معاملات دولتی را از طریق سامانه دیجیتالی انجام دهند.
تخلف بزرگ در سامانه مناقصات!/ پولهای دولت به جای خزانه به حساب پیمانکار واریز شده است
سال گذشته، رئیس سازمان توسعه تجارت الکترونیک اعلام کرد که از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۱ هزینه کارمزد سامانه به جای اینکه به حساب خزانه کشور واریز شود، به حساب پیمانکار اجرایی سامانه واریز میشده است.
رئیس مرکز تتا: تخلف در نحوه پرداخت کارمزد مناقصه علت تغییر شیوه پرداخت در سامانه ستاد است
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از تخلف در درگاه پرداخت کارمزد مناقصه سامانه ستاد از سال ۹۳ تا ۱۴۰۱ به دلیل واریز مبالغ کارمزدها به حسابی غیر از حساب دولت خبر داد. او قرارداد منعقدشده میان مرکز تتا و یکی از پیمانکاران زیرمجموعه بانک ملت در سال ۹۳ را مصداق دخل و تصرف در اموال دولتی دانست
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس: الکترونیکی کردن معاملات گامی مهم در مسیر شفافیت است
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد: الکترونیکی کردن فرآیند انجام معاملات از طریق سامانههای الکترونیکی در مسیر شفافیت گامی مهم است که نظارت بر خط و سریع را ممکن میکند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس: در آخرین جلسه این کمیسیون نشستی با موضوع پیگیری انجام تکالیف قانونی مندرج در جزء ۳ و ۴ بند ک تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با حضور مدیران قوه قضائیه، ریاست جمهوری، وزارت صمت، وزارت ارتباطات و فراجا پیرامون پروندهای با مسئولیت حجتالاسلام پژمانفر برگزار شد.
خضریان در پایان با تأکید بر پیگیری این موضوع در کمیسیون اصل نود مجلس، گفت: کمیسیون اصل نود با درک اهمیت سامانه ستاد، در هفته اول تیرماه نسبت به برگزاری جلسه جهت نظارت بر اجرای صحیح جزء ۳ و ۴ بند ک تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اقدام خواهد کرد.
الزامات قانونی سامانه ستاد در گفت وگو با آرش عسگری، مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت عسکری
طبق گفته مدیر سامانه ستاد ۸ قانون در کشور وجود دارد که اجرای ثبت معاملات دستگاههای دولتی و عمومی در سامانه ستاد را الزامی کرده است.
آرش عسگری، مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما نکات قابل توجهی را در مورد عملکرد سامانه ستاد مطرح کرده و اظهار داشت: سامانه تدارکات الکترونیک دولت از سال ۹۰ طبق مصوبه هیئت وزیران شروع به کار کرد؛ با توجه به اینکه این سامانه مخصوص انجام معاملات تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی است. دستگاههای اجرایی و نهادهای بخش عمومی موظف هستند انواع معاملات شامل خریدهای کوچک، متوسط، مزایده، مناقصات را داخل سامانه به صورت الکترونیکی در بستر سامانه انجام دهند.
به طور مثال یک نهاد برای خرید ۱۰ نمایشگر اعلام نیاز خود را در این سامانه به صورت بُرد اعلان عمومی ثبت میکند و پس از آن ثبت، فروشندگان با دریافت اسناد متناسب با معاملات پیشنهاد قیمت را ارسال میکنند و در نهایت سازمانی که اعلام نیاز کرده بود از میان این تامین کنندگان (فروشندگان) یکی را انتخاب و خرید خود را به صورت شفاف انجام میدهند.
تامین کنندگان خرده فروش و واسطهای در کشور هم بدون هزینه میتوانند در این سامانه ثبت نام کنند و با دریافت امضای الکترونیکی، در یک فضای رقابتی در مسابقه عادلانه شرکت کنند. فاکتورهای دستکاری شده در این سامانه از بین میروند.
هیچ محدودیتی برای ثبت نام وجود ندارد و افراد حقیقی و حقوقی با ارائه مستندات به صورت الکترونیکی میتوانند ثبت نام کنند. هیچ فرآیند حضوری در این سامانه وجود نداشته و احراز هویت هم به صورت برخط روی سامانه انجام میشود. افراد با دریافت کد رهگیری ثبت نام، در سامانه ورود کرده و حساب کاربری خود را تکمیل میکنند.
تامین کننده، مناقصه گر و مزایده گر، دولت چه بخواهد چیزی خریداری کند یا چیزی را برای فروش به بخش خصوصی واگذار کند باید از طریق این سامانه اقدام کند. با توجه به اینکه از نگاه بخش عمومی به این سامانه نگاه میشود دولت معامله گذار نامیده شده و فروشندگان و خریداران به عنوان معامله گر معرفی میشوند.
سامانه ستاد یازدهمین سالِ عمر خود را سپری میکند. این سامانه کار خود را با خرید کوچک و متوسط کار آغاز کرده و سپس گزینه مزایده در سامانه ستاد راه اندازی شد؛ به طور مثال سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تمام معاملات منقول و غیر منقول خود را در این سامانه انجام میدهد. طبق اظهارات مسئولان این سازمان، سود فروش و درصدها با این روشِ فروش بیشتر شده، دسترسی بیشتر، سرعت بالا، صرفه جویی در ترددها و کاغذ از جمله مزایای این طرح است.
۳۴ نوع معامله در سامانه ستاد احصا شده است. مواردی از جمله خدمت، اموال منقول، حراج، اجاره، قرارداد یک مرحلهای، دو مرحلهای، ترک تشریفات و انواع معاملاتی که در آئین نامه معاملات دولتی قید شده؛ طبق قوانین احصا کردیم. کل مراحل از درخواست، استعلام، فراخوان، دریافت پاسخ استعلام، گشایش پاکت، اعلام برنده، ثبت برنده، عقد قرارداد و اجرای قرداد در سامانه ستاد انجام میشوند.
سامانه ستاد کار خود را با یک دستگاه (وزارت صمت) و معامله بیست قلم کالا آغاز کرد. حال این یک دستگاه به ۱۲ هزار و ۵۵۰ دستگاه و واحدهای تابعه تبدیل شده که معاملاتشان را در این سامانه انجام میدهند. هم اکنون ۳۴۴ هزار تامین کننده داریم که در این سامانه معامله میکنند. این سامانه امکان ثبت دو تا سه میلیون معامله در خود را نیز دارد.
یکی سری مشکلاتی وجود دارد؛ بانک مرکزی و خزانه داری کل کشور باید عودت پول معامله گران در سامانه ستاد را تسهیل کنند چرا که این فرآیند یک ماه طول میکشد. درخواست بعدی ما این است که مجوز کیف پول در مبالغ بالا داده شود. با رفع این دو مشکل کاربران بیشتری برای معامله شفاف در این سامانه حضور خواهند داشت.
گاهی یک خرید عودت میشود و فردی حتی با خرید یک تا دو میلیون تومان یک ماه منتظر عودت این رقم در سامانه و از طریق خزانه داری کشور است.
سال ۹۰ مصوبهای به عنوان آئین نامه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در دولت به تصویب رسید. همچنین تبصره ۵ ماده ۱۶۹ مالیاتهای مستقیم نیز به به کارگیری سامانه ستاد تاکید میکند و در سال ۹۶ مجدد مصوبه هیئت وزیران، ماده ۹ برنامه ششم توسعه، ماده ۵۰ قانون احکام دائمی و در نهایت قانون حداکثر دامنه مشمولان سامانه در ماده ۲ این قانون مشخص میشود علاوه بر اینکه دستگاههایی که از بودجه عمومی استفاده میکنند، از بخش بودجه غیر عمومی هم مشمول ثبت در سامانه است. سال ۹۹ تکمیل آئین نامه سالهای قبل بود. ضمانت اجرا تقویت و ضعفها برطرف شد.
سال ۱۴۰۰ با اصلاح قانون بودجه و اخیر سال ۱۴۰۱ قانون بودجه بحث اجرای مزایدههای قوه قضائیه نیز به سامانه تکلیف شد که فرآیندهای اجرایی آن به مرحله نهایی رسیده است.
درضمن منتظر نتیجه مناقصه باشید.....
امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: به کارگیری فناوری های جدید در حوزه کسب وکارهای تجارت الکترونیکی، استفاده از زیرساخت های بلاک چین در حوزه های مختلف تجارت کشور، هوش مصنوعی AI، فناوری اینترنت اشیا، ایجاد و تقویت صندوق های خطرپذیر تامین مالی کسب وکارهای تجارت الکترونیک بدون کمک دولت و توسط بخش خصوصی از اقداماتی است که مرکز به عنوان اولویت در دستور کار قرار داده است.
به گزارش کافه نیوز، امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به برنامه های این مرکز برای توسعه تجارت الکترونیکی گفت: به کارگیری فناوری های جدید در حوزه کسب وکارهای تجارت الکترونیکی، استفاده از زیرساخت های بلاک چین در حوزه های مختلف تجارت کشور، هوش مصنوعی AI، فناوری اینترنت اشیا، ایجاد و تقویت صندوق های خطرپذیر تامین مالی کسب وکارهای تجارت الکترونیک بدون کمک دولت و توسط بخش خصوصی از اقداماتی است که مرکز به عنوان اولویت در دستور کار قرار داده است. این برنامه ها، نه تنها تعداد شرکت ها و رشد تجارت الکترونیکی را به همراه دارد، بلکه امنیت، تسهیلات و امکانات و فناوری های بهتری را در خدمت کسب وکارهایی قرار می دهد که وارد تجارت الکترونیکی می شوند.
دکتر امین کلاهدوزان رئیس مرکز تجارت الکترونیکی در نشست گزارش سالانه تجارت الکترونیکی افزود: به دنبال تسهیل خدمات گمرکی، پشتیبانی، جابجایی کالا، تعامل تجاری فرامرزی بدون کاغذ و ایجاد خط سبز در تجارت با کشورهای مختلف هستیم و این موضوع در کنفرانس اخیر بانکوک در دستور کار قرار گرفت.
حضور ایران در پلت فرم های خارجی
وی در پاسخ به پرسشی در مورد ارتباط پلت فرم های تجارت الکترونیک ایران و کشورهای خارجی گفت: ما در ابتدای مسیر پلت فرم های جهانی هستیم و اتصال پلت فرم ایران با خارج کشور به صورت کامل در دستور کار است. با توسعه ارتباط دو پلت فرم ایرانی و خارجی، پلت فرم تجارت الکترونیک ایران مانند یک پاویون در پلت فرم های خارجی حضور دائمی خواهد داشت و خرید و فروش توسط دو طرف در ایران و خارج کشور در بستر یکسان قابل انجام خواهد بود.
در حال حاضر برخی تولیدکننده های شبکه فروش زعفران ایران در پلت فرم خارجی حضور دارند و این موضوع به فروش محصولات از طریق پلت فرم های خارجی کمک می کند و ورود ایران به بازارهای بزرگ بین المللی را تقویت خواهد کرد.
حضور نیروهای جوان در واحدهای تجارت الکترونیکی
کلاهدوزان با اشاره به هرم سنی واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد گفت: 1 درصد واحدها زیر 20 سال، 18 درصد زیر 30 سال، 42 درصد 30 تا 40 سال، 24 درصد بین 40 تا 50 سال و 15 درصد بالای 50 سال سن داشته اند و این موضوع نشان می دهد که بالای 61 درصد واحدهای فعال زیر 40 سال سن دارند.
میانگین 815 هزار تومان در هر تراکنش
تعداد معاملات تجارت الکترونیکی انجامگرفته در سال ۱۴۰۲ نیز با رشد ۳۱ درصدی به عدد 3.9 میلیارد فقره رسیده است. برآوردهای این گزارش که براساس اعداد ثبتشده در سیستم شاپرک بانک مرکزی براساس تراکنشهای ثبتشده انجام گرفته، نشان میدهد متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی در سال گذشته ۸۱۵ هزار تومان بوده است.
افزایش تعداد واحدهای تجارت الکترونیکی استانهای کشور
بخش دیگری از دادههای این گزارش درباره واحدهای تجارت الکترونیکی فعال در کشور نشان میدهد سهم تهران از تعداد این واحدها که در سال ۱۴۰۱ درحدود ۵۱ درصد بوده، در سال گذشته به ۴۶ درصد رسیده است. این کاهش بهمعنای افزایش تعداد واحدهای تجارت الکترونیک در شهرستانهاست که نشان میدهد توزیع این واحدها در سراسر کشور اندکاندک در حال عادلانهشدن است.
پس از تهران، استان اصفهان ازنظر تعداد درباره واحدهای تجارت الکترونیکی سهم 7.5 درصدی، خراسان رضوی سهم 6.8 درصدی و فارس سهم 4.9 درصدی دارند. بهگفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، یکی از نکات مثبت درباره واحدهای تجارت الکترونیکی استانها این است که در سال ۱۴۰۲ استانهایی مانند ایلام و بویراحمد، رشد زیاد در این حوزه را تجربه کردهاند که سالهای قبل کمترین تعداد واحدهای تجارت الکترونیکی در کشور را داشتهاند.
کسبوکارهای فروش کالا همچنان محبوبترین زمینه فعالیت را در بین واحدهای تجارت الکترونیکی دارند
رشد سهم زنان در کسب وکارهای تجارت الکترونیک
در میان صاحبان کسبوکارها، سهم مردان ۸۱ درصد و سهم زنان ۱۹ درصد است. درخصوص سهم اندک زنان، تنها نکته مثبت این است که میزان سهم این گروه در سال ۱۴۰۱ کمتر و درحدود ۱۶ درصد بوده که در سال گذشته این میزان ۳ درصد رشد کرده است.
منابع مالی کسبوکارهای تجارت الکترونیکی از کجا تأمین میشود؟
یکی از نکات مهم در حوزه تجارت الکترونیکی که جزو ضعفهای کسبوکارهای این عرصه محسوب میشود، موضوع تأمین مالی آنها است. ۸۷ درصد از این تأمین مالی بهصورت شخصی، ۴ درصد ازطریق شتابدهندهها و صندوقهای خطرپذیر سرمایهگذاری، ۲ درصد بهشیوه دولتی و ۲ درصد با جمعسپاری مالی انجام میشود.
بهگفته کلاهدوزان، کمبودن میزان سرمایهگذاری یا تامین مالی در روشهایی جز روش تأمین مالی شخصی ضعف محسوب میشود و برای جبران این مشکل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیشنهاد میکند که با سیاستگذاری و برنامهریزیهای مناسب نقش صندوقهای سرمایهگذاری و شتابدهنده پررنگتر شود؛ چراکه این سهم در سال گذشته درمقایسهبا سال ۱۴۰۱ نهتنها بیشتر نشده؛ بلکه ۲ درصد کمتر شده است.
سپردن بخشی از کار اینماد به کارگزاریهای خصوصی
کلاهدوزان تاکید کرد: اعداد در مقایسه با یکدیگر معنیدار میشود کل شبکه شاپرک کشور طبق گزارش بانک مرکزی ارزش تراکنشها ۳۲ درصد حدوداً افزایش داشته است که میتوان این را متأثر از تورم دانست؛ اما در این آمار رشد تجارت الکترونیکی کاملاً مشهود است.
وی درباره سپردن بخشی از کار اینماد به کارگزاریهای خصوصی گفت: یکی از بحثهای جدی در مرکز همین مساله است و کارهای مربوط به آن را انجام خواهیم داد. بخشی از این مادهای خاکستری که در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، توسط پرداختیارها انجام میشود. نتیجه به دست آمده از این تعامل را مثبت ارزیابی میکنیم و در حال تعریف کارگزاریهای جدید هستیم.
وی درباره برنامههای مرکز توسعه تجارت گفت: توسعه بازارهای جدید یکی از برنامههای مهم است. تجارت الکترونیکی در حوزههایی مانند سلامت الکترونیک و طلا تقریباً صفر است و در پنج سال آینده قرار است این بخشها را به بهترین شکل توسعه دهیم. در سال گذشته خرید و فروش خودرو در بستر پلتفرمها رگوله (مؤسسات مالی و بروکرهایی که تحت قوانین نهادهای نظارتی مالی و قابل اعتماد درآمدهاند را رگوله (Regulated) مینامند) شد و در حال فعالیت است. تنظیم مقررات و ضوابط فعالیت فعالیتهای مربوط به سیمان و وسایل ساختمان برنامهای است که امسال آن را در برنامه داریم.
کلاهدوزان با بیان اینکه مرکز تتا گذشته برنامه سندباکس را آغاز کرد گفت: سندباکس ساختاری پیشرفته دارد و در تمام دنیا از آن استفاده میکنند. سندباکس وزارت صمت سال گذشته آغاز به کار کرد و در حال بررسی چهار طرح است و امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را تقویت کنیم.
ایران با حضور فعال در نشست سوم کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی در بانکوک، نقش کلیدی خود را در تدوین و بهبود راهنماهای اجرایی و حقوقی این حوزه به نمایش گذاشت. امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با اشاره به رشد ۷۴ درصدی حجم معاملات تجارت الکترونیکی و گسترش امضای الکترونیکی، از تعهد ایران به توسعه تجارت بدون کاغذ و همکاریهای بینالمللی خبر داد.
به گزارش کافه نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت صمت، نشست سوم کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی از ۳ تا ۵ ژوئن ۲۰۲۴ در مرکز کنفرانس سازمان ملل متحد در بانکوک و به صورت آنلاین برگزار شد. امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور دارند، از نقش مهم ایران در تدوین و بررسی پیشنویسها و راهنماهای مرتبط با تجارت بدون کاغذ فرامرزی خبر داد.
کلاهدوزان اعلام کرد: "ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی کارگروه، با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به بهبود پیشنویس راهنماهای اجرایی و حقوقی کمک کرده است." وی همچنین به رشد قابل توجه اکوسیستم تجارت الکترونیکی ایران اشاره کرد و افزود: "حجم معاملات تجارت الکترونیکی ایران با ۷۴ درصد رشد مواجه شده است."
این رشد چشمگیر، نتیجه اقدامات گستردهای است که برای مقابله با انحصارگراییهای موجود در این عرصه صورت گرفته است. کلاهدوزان توضیح داد که این انحصارها در یک سال اخیر با فعالیتهای ویژهای برطرف و امکان رشد اکوسیستم تجارت الکترونیکی فراهم شده است. وی همچنین به گسترش امضای الکترونیکی به عنوان یکی از زیرساختهای مهم اجرای توافقنامه چارچوب تسهیل تجارت بدون کاغذ فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه (CPTA) اشاره کرد و گفت: "امضای الکترونیکی در سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است."
توافقنامه CPTA در سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شده و شامل کشورهای متعددی از جمله آذربایجان، بنگلادش، چین، ایران، قرقیزستان، مغولستان، فیلیپین، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، تیمور-لسته، ترکمنستان و تووالو است. این توافقنامه اعضا را متعهد به تبادل و به رسمیت شناختن متقابل دادهها و اسناد تجاری به صورت الکترونیکی میکند که به تسهیل و تسریع تجارت بینالمللی کمک میکند.
کلاهدوزان تاکید کرد که این توافقنامه بیش از ۵ سال معطل و بلااستفاده بوده است، اما اکنون با همکاری وزارت امور خارجه، دفتر هماهنگیهای نهاد ریاست جمهوری و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، شاهد بهرهبرداری از ظرفیتهای اجرایی آن هستیم.
وی افزود: "رویکرد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی استفاده از توان بخش خصوصی توانمند است. بخش دولتی در جایگاه سیاستگذاری و تسهیلگری فعالیت میکند و به بخش خصوصی فرصت میدهد تا با استفاده از نوآوری و فناوریهای نوین، فرآیندهای تجاری را توسعه و بهبود بخشد."
کلاهدوزان تاکید کرد که این تصمیمات به نفع واردکننده و صادرکننده ایرانی بوده و زمینه تسهیل تجاری بین کشورهای عضو را فراهم میکند. ایران همواره آماده همکاری با دیگر کشورهای عضو برای توسعه تجارت بدون کاغذ و بهبود فرآیندهای تجاری است و معتقد است که با استفاده از فناوریهای نوین و همکاریهای بینالمللی، میتوان به آیندهای روشن و پر از پیشرفت در زمینه تجارت دست یافت.
اجرای توافقنامه CPTA و به رسمیت شناختن متقابل دادهها و اسناد تجاری به صورت الکترونیکی، به تسهیل و تسریع تجارت بینالمللی کمک میکند. این امر منجر به کاهش هزینهها و زمان مورد نیاز برای معاملات تجاری میشود و موانع و دردسرهای تجار را کاهش میدهد. با رفع انحصارهای غیرقانونی و استفاده از توان بخش خصوصی، ایران میتواند از نوآوری و فناوریهای نوین بهرهبرداری کرده و فرآیندهای تجاری را بهبود بخشد. این اقدامات نه تنها به نفع واردکننده و صادرکننده ایرانی است، بلکه زمینه توسعه بیشتر تجارت بینالمللی و افزایش درآمدهای ارزی کشور را فراهم میکند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به نماینده جمهوری اسلامی ایران در خاتمه نشست سوم کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی: ایران همواره آماده تعامل با سایر کشورها برای بهبود فرایندهای تجاری است و منافع توافقات تجارت بدون کاغذ در نهایت به مردم خواهد رسید. مسیر تجارت برونمرزی در آینده نزدیک برای صادرکنندگان و وارد کنندگان از طریق تجارت الکترونیکی هموارتر میشود.
تجارت الکترونیکی ایران سقف ۳۰۰۰ همت را شکست؛ ثبت رکورد جدید رشد ۷۴ درصدی در سال ۱۴۰۲
به گزارش کافه نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی(مرکز تتا)؛ سومین نشست کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی از تاریخ ۳ تا ۵ ژوئن ۲۰۲۴ در مرکز کنفرانس سازمان ملل متحد در بانکوک، باحضور مقامات رسمی کشورهای عضو برگزار شد. توافقنامه چارچوب تسهیل تجارت بدون کاغذ فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه (CPTA)، در سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و کشورهای متعددی از جمله آذربایجان، بنگلادش، چین، ایران، قرقیزستان، مغولستان، فیلیپین، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، تیمور و ترکمنستان در آن عضویت دارند.
امین کلاهدوزان رئیس مرکز تجارت الکترونیکی در پایان این نشست، ضمن اشاره به سیاستهای جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط اقتصادی بینالمللی افزود: بر اساس توافقنامه CPTA، اعضا متعهد به تبادل و به رسمیت شناختن متقابل دادهها و اسناد تجاری به صورت الکترونیکی هستند که این امر کمک بسزایی در تسهیل و تسریع تجارت برون مرزی داشته و بسیاری از موانع تجار ایرانی را کاهش میدهد.
وی در ادامه، افزود: جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل تجارت برون مرزی و ایجاد روابط گسترده اقتصادی بدون کاغذ و برطرف کردن موانع موجود بر سر مسیر توسعه تجارت خارجی با استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیکی در این نشست حضور یافته است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این نشست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی کارگروه، در تدوین پیشنویسهای مرتبط در این موافقتنامه کاملاً فعال بوده و نظرات اصلی کشور در نسخههای تهیه شده اعمال شده است. نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست سوم کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی امضای الکترونیکی در کشور، اظهار داشت: از جمله زیرساختهای مهم اجرای CPTA در ایران، گسترش امضای الکترونیکی است که در سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.
کلاهدوزن با اشاره به اساسنامه مرکز، تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۲ اساسنامه مصوب مرکز، این مرکز نقطه تماس ایران با سازمانهای بینالمللی و منطقهای فعال در تجارت الکترونیکی با هماهنگی وزارت امور خارجه است. ایران همواره آماده همکاری با دیگر کشورهای عضو برای توسعه تجارت بدون کاغذ و بهبود فرآیندهای تجاری است و معتقدیم با استفاده از فناوریهای نوین در کنار همکاریهای بینالمللی، آیندهای روشن در پیشروی تجارت الکترونیکی کشور قرار دارد.