سرمایه های ملی بخشی از اعتبار و اقتدار ماست که بایستی از آن دفاع کنیم
مطلب ویژه

27 تیر 1398
(0 رای‌ها)

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوردر خصوص سرمایه های ملی گفت: سرمایه های ما که شامل سرمایه های فیزیکی، سرمایه های، سرمایه های سایبری، سرمایه های معنوی که بیشتر در حوزه سیاست خارجی به عنوان پرستیژ و اقتدار ملی تعریف می شود . این همان چیزی است که رهبر معظم به عنوان اقتدار ملی برشماری می کنند.در واقع بخشی از اعتبار و اقتدار ماست که بایستی از آن دفاع کنیم.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشورصبح امروز در همایش رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشوربا سفیران ایران در وزارت امور خارجه دیدار کرد.

در این دیدار، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشوربا اشاره به فعالیت های این سازمان گفت: موضوع پدافند غیر عامل ، مساله دفاع بدون اسلحه در برابر تهدیدات است که تقریبا در تمام کشورهای دنیا دارای این سازمان هستند. بعضی از کشورها، پدافند غیر عامل را در یک سازمان و یک ساختار سازماندهی و بعضی دیگر این موضوع را بین چندین دستگاه، موسسه یا وزارتخانه تقسیم کردند.

سردار جلالی با تاکید بر اهمیت این سازمان گفت: قبل از انقلاب ساختاری به نام نیروی پایداری یا سازمان دفاع غیر نظامی وجود داشت که زیر نظر نخست وزیر اداره می شد. در زمان پیروزی انقلاب توسط شورای انقلاب منحل شده و در طول جنگ ساختارهایی اقتضایی در معاونت نخست وزیری وقت ایجاد شد. سال 82 مقام معظم رهبری احساس کردند که لازم است تحولاتی در این زمینه صورت گیرد. در سال 82 مقام معظم رهبری فرمانی صادر کردند که ابتدا کمیته دائمی پدافند غیر عامل ایجاد و در نهایت به سازمان پدافند غیر عامل تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: سازمان پدافند به لحاظ ساختاری در ستاد کل نیروهای مسلح و به لحاظ کارکردی در حوزه های غیر نظامی که شامل همه وزارتخانه ها و دستگاه هاست، مسئولیت دارد؛ بنابراین براساس آئین نامه اجرایی، همه دستگاه ها خود مسئول پدافند غیر عامل دستگاه زیرربط خود هستند و موظف هستند یکی از معاونین خود را به عنوان مسئول پدافند غیر عامل آن دستگاه به سازمان پدافند غیر عامل معرفی کنند تا تعاملات در این زمینه شکل بگیرد.

سردار جلالی گفت: چهار واژه ای که همواره مورد استفاده سازمان قرار میگیرد را شامل تهدیدات، سرمایه و دارایی ها، آسیب پذیری ها، اقداماتی که باید انجام شود به نام پدافند غیر عامل دانست و بر اهمیت آنان تاکید کرد.

رئیس پدافند غیرعامل کشوردر خصوص تهدیدات و رویکرد مقابله با تهدیدات گفت: ابتدا ما باید تهدید ، اثر تهدید بر سرمایه و آسیب پذیری ها را بشناسیم تا در این راستا قادر به انجام مجموعه ای از اقدامات را باشیم و بتوانیم اثر تهدید بر دارایی ها بنابر فرمایش مقام معظم رهبری را بی اثر کنیم. رویکرد مقابله با تهدید وابستگی مستقیم با تهدید دارد؛ در گذشته عموما در حوزه نظامی مطرح اما حدودا از سال 1995 تا 2003 طیف تهدیدات از تهدیدات سخت به سمت تهدیدات ترکیبی و تهدیدات نرم حرکت کرد. در واقع ما در بازه ای از زمان قرار گرفتیم که دوره تحول ماهیت و کیفیت تهدیدات است. از این رو باید متناسب با تغییر تهدیدات راه حل پدافند غیر عاملی بدهیم.

وی در خصوص تهدیدات در حوزه سایبری گفت: امروزه بیشتر تهدیدات در حوزه فناوری است. حمله سایبری به کشورها نوعی نقض در حاکمیت مطرح می شود و این موضوع همچنان برای دستگاه سیاست خارجی قطعیت پیدا نکرده است.

سردار جلالی در خصوص چالش های سایبری افزود: این تهدیدات مقیاس فرا ملی پیدا می کنند. حملات سایبری به کشورها، مشکلی برای همگانی است و چالش های تعریف قلمرو سرزمینی کشورها در حوزه ی سایبر یک مفهوم جهانی پیدا کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: آمریکا تبدیل سایبری را پاسخ نظامی می دهند و این حق را برای بقیه کشورها قایل نیستند؛ این بدان مفهوم است که تهدیدات از نظر جنس و ماهیت در حال تغییر هستند؛ به نظر می رسد ترتیبات و مفاهیم نظامی ، دفاعی و امنیت ملی در دنیا پاسخگوی تهدیدات و مفاهیم جدید نیست و لازم است برای این نوع از تهدیدات راهکارهای خاصی پیش بینی کنیم. لذا پدافند غیرعامل از مفاهیم سنتی به مفاهیم جدیدتری در حال گسترش است.

جلالی در ادامه گفت: طبیعتا لازم است ما یک مفهوم را با عنوان " دیپلماسی پدافندی " با 4محور تبادل اطلاعات ، تعامل ، دفاع جمعی ، دفاع حقوقی دنبال کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشورگفت: ما هم در کشور و هم در بعد بین المللی نیازمند درک واحد از این تهدیدات هستیم همچنین نیازمند قوانین و حقوق بین المللی امنیت ملی کشورها در این حوزه ها هستیم که متاسفانه این قوانین و این درک وجود ندارد.

وی در خصوص سرمایه های ملی گفت: سرمایه های ما که شامل سرمایه های فیزیکی، سرمایه های، سرمایه های سایبری، سرمایه های معنوی که بیشتر در حوزه سیاست خارجی به عنوان پرستیژ و اقتدار ملی تعریف می شود . این همان چیزی است که رهبر معظم به عنوان اقتدار ملی برشماری می کنند.در واقع بخشی از اعتبار و اقتدار ماست که بایستی از آن دفاع کنیم.

گرایش و حوزه های پدافند غیرعامل که به صورت تخصصی بررسی شده است پدافند سایبری، پدافند زیستی یا بیولوژیک، پدافند شیمیایی، پدافند پرتویی یا تهدیدات هسته ای، پدافند کالبدی، پدافند اقتصادی، پدافند مردم

سردار جلالی در پایان سخنان خود با گریزی به تهدیداتی که پس از برجام نیز باقی خواهند ماند، گریزی زد و گفت: این سازمان در نظر دارد که تهدیداتی از جمله تهدیدات نرم، تهدیدات سایبری، تهدیدات اقتصادی، تهدید جنگ نیابتی ، تهدید نظامی در زمان پسا برجام نیز به عنوان تهدید باقی خواهند ماند را دنبال کند.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top