داروی کاهش کلسترول موجب بهبود میکروبیوم های روده می شود
مطلب ویژه

31 ارديبهشت 1399
(0 رای‌ها)

محققان پی بردند که رابطه آشکاری بین بهبود میکروبیوم های روده و یکی از متداول ترین گروه داروهای کاهنده کلسترول موسوم به استاتین ها وجود دارد.

دانشمندان قبلاً دریافته اند که بین میکروبیوم های روده و انواع بیماری‌های قبلی و بیماری‌های مرتبط با متابولیسم رابطه وجود دارد. حال مطالعه جدید محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد نشان می‌دهد افرادی که داروهای استاتین مصرف می‌کنند میکروبیوم های روده شأن بهبود می‌یابد.

مکانیسم مستقیم این رابطه هنوز مشخص نشده است. «فردریک باکد»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «بسیار جالب است که یک دارو می‌تواند میکروبیوم های روده را تغییر دهد. زمان به ما نشان خواهد داد که آیا استاتین ها بر باکتری‌های روده به طور مستقیم تأثیر می‌گذارند یا اینکه این داروها با تأثیر بر سلول‌های ایمنی و روده به بهبود میکروبیوم های روده کمک می‌کنند.»

در این پروژه، بیش از ۲۰۰۰ اروپایی با شرایط مختلف بیماری قلبی عروقی و متابولیکی به طوردقیق مورد بررسی قرار گرفتند.

میکروبیم های روده به چندین گروه اصلی تقسیم می‌شوند که در بین افراد متفاوت هستند. یکی از این گروه‌ها Bact۲ هستند که از لحاظ تعداد و ترکیب، باکتری‌های کمتری دارند.

میکروب‌های فاقد Bact۲ شامل باکتری‌های ضد التهابی مانند Faecalibacterium هستند که یکی از تأثیرات شأن، تقویت سیستم ایمنی بدن است.

Bact۲ در بیماران مبتلا به بیماری روده التهابی، ام اس و افسردگی بسیار شایع است.

در مطالعه فعلی، محققان دریافتند این گروه از باکتری‌ها در افراد چاق (۱۸ درصد) در مقایسه با افراد با وزن نرمال (۴ درصد) شایع‌تر هستند.

در مجموع، این یافته‌ها حاکی از ایجاد انواع جدید روش‌های درمانی در اینده خواهد بود که در آن، از داروها برای تغییر میکروبیوم های روده استفاده می‌شود.

 

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top