ایمنی زیستی

رئیس گروه پایش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام کرد که هوای دو شهر کشور در شرایط ناسالم قرار دارد.

شهرام سپهرنیا با اشاره به وضعیت شاخص کیفیت هوای شهرهای کشور در روز جاری(سه‌شنبه، 25 خرداد 1400)، اظهار کرد: امروز هوای شهرهای تبریز و زنجان با شاخص 57، بوشهر 60، خرم‌آباد 64، قم 73، کرمان 76، بیرجند 79، سنندج و مشهد 82، زابل 83، کرج 90، تهران 91، اراک 95، اهواز 98 و یزد نیز 100، در شرایط قابل‌قبول قرار دارد.
 
وی افزود: همچنین وضعیت هوای شهرهای شهرکرد با شاخص 21، ارومیه 22، رشت 24، اردبیل 25، گرگان 30، سمنان 31، قزوین 35، همدان 39، ایلام 41، کرمانشاه 48 و بجنورد نیز 50، پاک گزارش شده است.
رئیس گروه پایش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط‌ زیست تأکید کرد: همچنین وضعیت هوای شهر اصفهان با شاخص 114 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و بندرعباس نیز با شاخص 191 در شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها قرار دارد. 
 
سپهرنیا در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت هوای شهرهای تهران و اهواز در روز گذشته(دوشنبه)، به ترتیب با شاخص‌های 105 و 108 در شرایط ناسالم برای گرو‌ه‌های حساس قرار داشته است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به شرایط پیچیده تامین دارو، گفت: اظهار نظرهای شخصی و مغرضانه در مورد تامین دارو باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

 
به نقل از کافه نیوز، سید حیدر محمدی، با اشاره به برخی اظهارنظرهای جهت‌دار در حوزه عملکرد سازمان غذا و دارو گفت: محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا و کشورهای متحد و همسو با آن باعث شده بسیاری از کشورها از ترس واکنش آمریکا در همکاری با ایران جانب احتیاط را رعایت کرده و در حوزه فعالیت‌های مرتبط با تامین دارو همکاری لازم را با طرف ایرانی نداشته باشند.
 
وی افزود: از سوی دیگر محدودیت‌های منابع ارزی، عدم تخصیص ارز در دسترس، مشکلات مختلف انتقال ارز و حمل و نقل مستقیم که در واقع ناشی از تحریم‌هاست، شرایط تامین دارو و مواد اولیه تولید را به شدت با پیچیدگی‌هایی مواجه کرده، اما سازمان غذا و دارو از هیچ تلاشی برای عمل به وظایف خود فروگذار نکرده است.
 
مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه شیوع ویروس منحوس کرونا الگوی تجویز و مصرف داروها را در جهان تغییر داد، عنوان کرد: در موج های متعدد شیوع کرونا، تقاضا و مصرف برخی داروها افزایش یافته و در نتیجه باعث ایجاد کمبود آن در دنیا شد، به طوری که اولویت های تولیدکننده برای تامین نیاز داخلی خود بوده و در چنین شرایطی کمبود مقطعی این داروها در بسیاری از کشورهای دنیا اجتناب ناپذیر بود؛ تمامی این موارد مزید بر علت شد تا تامین برخی داروها با دشواری صورت گیرد یا تامین آنها غیر مستمر باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: به هر حال با وجود دشواری ها در تامین دارو اداره کل دارو با همکاری شرکت‌های تامین کننده تلاش کرده تامین و توزیع عادلانه دارو را مدیریت و ضمن حفظ دسترسی بیماران مانع از نایاب شدن دارو شود، حال در این بین افرادی بدون اطلاع و اشراف به مسائل و مشکلات تحمیلی به حوزه دارو بدون توجه به شرایط بیماران و صرفاً بر اساس منافع شخصی و بعضاً گروهی خود اقدام به طرح موضوعات و صحبت های خلاف واقع می کنند.
 
محمدی تصریح کرد: به نظر می‌رسد شفافیت ایجاد شده در وضع فعلی دارو منافع نامشروع برخی را به خطر انداخته، لذا بدیهی است با طرح موضوعات ناصحیح فرافکنی و تشویش اذهان عمومی با تصورات واهی سعی بر تأثیر در اراده و عملکرد مدیران سازمان نسبت به شفاف سازی این حوزه کنند.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه علیرغم داشتن ظرفیتهای خوب، عقب ماندگی تاریخی در حوزه شیرین سازی آب داریم، گفت: حوزه آب یکی از حوزه هایی است که چالش های زیادی به خاطر تحریم ها داشته است.

 
به نقل از کافه نیوز، دکتر سورنا ستاری امروز در مراسم رونمایی از طرحهای فناورانه حوزه آب که در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه ما باید ظرفیت‌های بالایی در حوزه علم و فناوری مربوط به آب در کشور داشته باشیم، گفت: اگر این ظرفیت را داشته باشیم می توانیم در حوزه‌های کاهش مصرف آب و شناسایی منابع جدید آبی به خوبی ورود کنیم.
 
معاون علمی و فناوری با تاکید بر اینکه تکنولوژی به حوزه آب نفوذ کرده است و ما کمی عقب تر از سایر کشورها در این بخش هستیم، عنوان کرد: ایران از یک اکوسیستم و ظرفیت خاصی برخوردار است که این اکوسیستم و ظرفیت را می توان در دریای خزر و دسترسی به آبهای آزاد دید اما ما متاسفانه به خوبی از این ظرفیتها و سواحل استفاده نکردیم.
 
ستاری گفت: ماموریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این نیست که کارهای روتین دنیا را در کشور پیاده سازی کند بلکه باید بر اساس نیازهای کشور، راهکارهای فناورانه بومی ارائه دهد.
 
وی با بیان اینکه در سالیان اخیر پروژه هایی توسط دانش بنیان ها در زمینه شیرین سازی آب شروع شده است، گفت: باید خیلی زودتر از اینها، ورود به عرصه شیرین سازی آب در کشور ما اتفاق می افتاد و ما یک عقب افتادگی تاریخی در شیرین سازی آب داریم.
 
به گفته وی، در زمینه شیرین سازی آب تاکنون تکنولوژی های متعددی در کشور توسعه داده ایم که برخی از آنها تجاری شده و برخی دیگر در حال اجرا هستند.
 
وی با بیان اینکه برخی از طرح های فناورانه حوزه آب با همکاری وزارت نیرو در حال انجام است، بیان کرد: شیرین سازی آب در بوشهر که توسط یکی از همین دانش بنیانها با استفاده از فناوری نانو اجرایی شده، یک سیستم بی نظیر در دنیاست؛ هر چند که برخی محدودیت‌ها در آن مشاهده می شود ولی باید از مزایای آن بهره برداری کامل شود. همچنین غشاهای سرامیکی هم جزء مواردی بوده که توسط شرکتهای دانش بنیان بومی شده است.
 
ستاری با بیان اینکه تکنولوژی های جدیدی که در حوزه آب امروز رونمایی شده جدید هستند، بیان کرد: این طرح ها در کشور توسعه داده شده و هزینه ها را تا حد زیادی کاهش داده است.
 
وی گفت: دوسالی می شود که پیگیر پروژه شناسایی و استحصال چشمه های خلیج فارس هستیم.
 
ستاری با بیان اینکه برخی از این پروژه های حوزه آب، شاید یک پروژه باشند اما به واسطه این پروژه ها فناوریهای مختلف دیگری از جمله لیزر، مادون قرمز، نظامی و... توسعه داده می شوند.
 
معاون علمی گفت: ما اکنون تکنولوژی های زیادی همچون هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و... در بخش خصوصی داریم که در بخش نظامی استفاده می شود در صورتیکه این باید برعکس باشد.
 
ستاری خاطر نشان کرد: پروژه های متعددی در حوزه شیلات با سازمان شیلات و وزارت کشاورزی توسط دانش بنیان اجرا شده است؛ پرورش ماهی در قفس یکی از این پروژه هاست که متاسفانه این بخش هم از آن حوزه هایی به شمار می رود که دیر به آن ورود پیدا کردیم.
 
وی با بیان اینکه زنجیره پرورش ماهی در قفس در کشور کامل نیست، ادامه داد: این عقب افتادگی در حوزه پرورش ماهی در قفس را با ظرفیتهایی می توانیم جبران کنیم در این مسیر وزارت کشاورزی کمک کرده تا عقب افتادگی اصلاح شود.
 
ستاری با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه آب کم است، گفت: بنابراین ما از شرکتهای فعال در این حوزه حمایت خواهیم کرد؛ خصوصا از شرکتهایی که در زنجیره پرورش ماهی در قفس فعال اند، حمایت می کنیم.
 
همچنین ستاری در حاشیه این برنامه و در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه ضروری است که شرکت‌های دانش بنیان در عرصه های بین المللی فعالیت کنند، گفت: حوزه آب یکی از حوزه هایی است که چالش های زیادی به خاطر تحریم ها داشته است.
 
وی با بیان اینکه در هر حوزه ای که تحریم ها اثر گذار است شرکتهای دانش بنیان کمتری هم فعالیت می کنند، بیان کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان حوزه آب محدود است به همین دلیل در صدد هستیم که بخش خصوصی را به این حوزه وارد کنیم.
 
وی گفت: در حوزه آب، شرکتهای دانش بنیان از فناوریهای قدیمی بهره مند می شوند که درحال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت دستاوردهای خود را ارائه کرده اند.

برخلاف انتظار "آب مجازی" مفهومی در دنیای فناوری اطلاعات نیست! این عبارت بیشتر در صحبت‌های کارشناسان اقتصاد و محیط زیست به‌کار می‌رود به عنوان مثال برای تولید یک کیلو گوشت گاو، ۱۳۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود تا به دست ما به عنوان مصرف‌کننده برسد!

به نقل از کافه نیوز؛ آب به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مایه حیات برای تمامی جانداران و نیز حفظ و گسترش تنوع زیستی و اکوسیستم منطقه‌ای، نفش مؤثری در زیست انسان‌ها نیز ایفا می‌کند که بدون آن زندگی غیرممکن می‌شود، از طرف دیگر کشور ما نیز که همواره با بحران کم‌آبی مواجه است، ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی محدود، بیش از سایر کشورها احساس می‌شود.
 
بر همین اساس، آب به عنوان یک عنصر حیاتی، نقش مؤثری در آبادانی و شکوفایی جوامع دارد اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که برای تولید محصولات کشاورزی و نیز در صنایع و تولید کالاها از "آب مجازی" استفاده می‌شود!
 
برخلاف انتظار "آب مجازی" مفهومی در دنیای فناوری اطلاعات نیست! این عبارت بیشتر در صحبت‌های کارشناسان اقتصاد و محیط زیست به‌کار می‌رود به عنوان مثال وقتی آب مجازی یک عدد سیب 70 لیتر است، یعنی 70 لیتر آب به روش‌های مختلف در زنجیره تولید آن محصول مصرف شده تا یک سیب 100 گرمی به دست ما برسد؛ بقیه اعداد نیز برای تولید محصولات کشاورزی همین قدر حیرت‌انگیز هستند، به عنوان مثال یک عدد تخم مرغ 200 لیتر، 300 گرم سینه مرغ 1170 لیتر، یک عدد پرتقال 50 لیتر، 3 گرم چای خشک 90 لیتر، یک کیلو گندم هزار لیتر، یک کیلو برنج 3400 لیتر اما از همه اینها وحشتناک‌تر گوشت گاو است که 13500 لیتر آب برای هر کیوی آن مصرف می‌شود تا به دست ما به عنوان مصرف‌کننده برسد!
البته روش‌هایی وجود دارد که برای تولید همین مقدار محصول، آب کمتری استفاده شود، به‌کارگیری این روش‌ها برای نجات دنیا از هر الزامی، لازم‌تر و ضروری‌تر است.
 
آب مجازی نشان می‌دهد که همه آب مصرف شده در محصول نهایی دیده نمی‌شود و فقط اندکی از آن در محصول نهایی یافت می‌شود، لفظ مجازی به معنای غیرواقعی بودن آن نیست، بلکه همان آبی است که قبلا به‌طور واقعی مصرف شده است، اما اثری از آن در محصول نهایی دیده نمی‌شود.
 
به عنوان مثال وقتی برای تولید یک کیلوگرم گندم 1300 لیتر آب مصرف می‌شود، وقتی این محصول به کشوری دیگر صادر شود، در واقع این میزان آب نیز به همراه محصول نهایی صادر می‌شود! در واقع کشوری که اقدام به وارد کردن گندم می‌کند، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی کرده است بنابراین پژوهشگران در حوزه آب نیز معتقدند که کشوری که کمبود آب دارد می‌تواند با بهره‌گیری از این روش در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و آب را برای موارد ضروری دیگری مورد استفاده قرار دهد.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست از قطع ۳۰۰ اصله درخت پارک ملی خُجیر با احداث متروی تهران-پردیس خبر داد.

به نقل از کافه نیوز، اوایل اسفند سال گذشته، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم برای احداث قطار شهری تهران-پردیس به امضا رسید که طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد 70 درصد منابع مالی طرح توسط دولت و از منابع عمومی و 30 درصد طرح نیز توسط قرارگاه خاتم تأمین اعتبار شود، اما هنوز روند اجرای این طرح آغاز نشده که یکی از دلایل آن مشکلات زیست‌محیطی این طرح است.
 
حالا رضا اقتدار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح متروی تهران-پردیس و ایرادات زیست‌محیطی این طرح، اظهار کرد: این طرح دارای ایرادات زیست‌محیطی است که باید این ایرادات برطرف شود.
 
وی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی طرح متروی تهران-پردیس، افزود: با توجه به اینکه در مسیر احداث متروی تهران- پردیس، منابع آبی عظیمی از رودخانه جاجرود وجود دارد، بنابراین در صورت سهل‌انگاری و مدیریت نامناسب، با وقوع کوچکترین بارندگی، شاهد روان شدن سیل و وارد آمدن خسارت‌هایی به مردم، محیط زیست و اماکن خواهیم بود، البته قرار شده درباره این موضوع، ضمانت‌های لازم از سوی مسئولان اجرای طرح به محیط زیست ارائه شود.
مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: البته مسئولان اجرای طرح احداث متروی تهران-پردیس درباره جمع‌آوری و هدایت‌ آب‌های حاشیه مسیر این طرح برنامه‌هایی را به سازمان محیط زیست ارائه داده‌اند، اما بررسی‌های بیشتر و کارشناسی‌تری در این زمینه باید انجام شود؛ به هر حال ما از لحاظ وضعیت زیست‌محیطی طرح باید پاسخگو باشیم.
اقتدار با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط هنوز به صورت قطعی نسبت به اجرای طرح احداث متروی تهران-پردیس مخالفت نکرده است، گفت: یکی دیگر از اشکالات زیست‌محیطی طرح احداث متروی تهران-پردیس، تداخل بخشی از محل احداث این طرح با پارک ملی خُجیر است، بنابراین، باید از سوی مسئولان اجرای این طرح چاره‌ای برای این مسئله نیز اندیشیده شود.
 
وی در ادامه به بخشی از قانون پارک‌های ملی اشاره کرد و گفت: طبق قوانین پارک‌های ملی، ممنوعیت‌های مطلق و قطعی از حیث دستکاری و تغییر در وضعیت عرصه جنگلی آنها وجود دارد، به هر حال ما در سازمان محیط زیست در حال بررسی‌های بیشتر در این زمینه برای کمک به صدور مجوزهای زیست‌محیطی و اجرای هر چه سریع‌تر طرح متروی تهران-پردیس هستیم.
 
مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: طبق برآوردهایی که انجام داده‌ایم، با اجرای طرح احداث متروی تهران-پردیس 300 اصله درخت پارک ملی خُجیر قطع می‌شود، اما به دنبال راهکارهایی هستیم که همزمان هم طرح اجرا شود و هم اینکه از دستکاری پارک ملی خُجیر و قطع این درختان جلوگیری شود.
 
 اقتدار تأکید کرد: به هر حال ما باید در سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ قانونی نسبت به تبعات زیست‌محیطی اجرای طرح احداث متروی تهران-پردیس پاسخگو باشیم، بنابراین راهکارهایی را به مسئولان اجرای طرح جهت کاشت درختان پس از قطع شدن در محوطه و محدوده‌ای دیگر را ارائه کرده‌ایم.
 
مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در پایان به زمان دقیق اعلام نتایج بررسی‌‌های این سازمان درباره احداث متروی تهران-پردیس،  خاطرنشان کرد: فرصت دو ماهه‌ای برای انجام مطالعات کارشناسی زیست‌محیطی بیشتری در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که پس از این مدت نتیجه قطعی و نهایی بررسی‌ها درباره اجرای این طرح را اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید موفقیت آمیز واکسن آنفلوانزا در داخل کشور، گفت: این واکسن مراحل مطالعات بالینی را طی می کند.

 
به نقل از کافه نیوز، محمدرضا شانه ساز، با بیان اینکه از سال‌های گذشته بسیاری از داروهای جدید مورد نیاز به سرعت و همگام با کشورهای پیشرفته در داخل تولید شده است، عنوان کرد: در دوره کرونا، این امر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و تمامی داروهای مورد نیاز بیماران در داخل تولید می‌شود.
 
وی با اشاره به اقدام جدید سازمان غذا و دارو گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که مانع بزرگی در روال عادی برنامه‌های سازمان ایجاد کرد، اما در راستای حمایت از تولید داخل، از بحث کیفیت غافل نشدیم و با سخت‌گیری تمام، کیفیت داروهای تولید داخل را مورد ارزیابی قرار دادیم.
 
شانه ساز افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در زمینه انسولین قلمی مورد نیاز کشور تا پایان ۱۴۰۰ باید به خودکفایی می‌رسیدیم، ولی از طرفی به دلیل مشکلات تامین و انتقال ارز و از طرفی هم به دلیل اینکه دستگاه‌های مورد نیاز تولید این داروها ۲Dual use (دو کاربردی) است؛ تحریم‌ها روند تهیه این دستگاه‌ها را با اختلال مواجه کرده است، البته در حال حاضر ۳ کارخانه داروسازی در زمینه تولید قلم انسولین فعالیت دارند که همچنان برای انتقال پول و خرید دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیازشان با چالش جدی مواجه هستند ولی به لطف خداوند این مسئله هم در اسرع وقت حل و فصل می‌شود.
 
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا با موفقیت در داخل کشور تولید شده و مراحل مطالعات بالینی را طی می‌کند، گفت: بخش مهمی از واکسن آنفلوانزا مورد نیاز کشور در سال جاری از طریق تولید داخل تامین خواهد شد که حاصل تلاش فرزندان این مملکت و همین مردم است.
مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست گفت: ممنوعیت صید ترال می‌تواند تبعات اجتماعی داشته باشد اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم!
به نقل از کافه نیوز؛ داود میرشکار مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست با انتقاد از وضعیت صید در کشور اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست با قاطعیت اعلام کرد که باید جلوی صید ترال گرفته شود و مقابل این نوع صید هم قاطعانه ایستاده است.
 
وی افزود: باید از خام‌فروشی شیلاتی جلوگیری کنیم و اگر بهره‌برداری از اکوسیستم صورت می‌گیرد، باید تبدیل به کالای با ارزش افزوده شود و بعد از آن توزیع صورت گیرد،  همانگونه که برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت برنامه‌ریزی می‌کنند، باید برای جلوگیری از خام‌فروشی شیلاتی نیز برنامه داشته باشیم.
 
مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست درباره انتقادهای شدید صورت گرفته در مورد صید ترال، گفت: در حوزه صید ترال بسیار قاطع ایستادیم و گفتیم که صید ترال به ویژه در خلیج فارس باید ممنوع شود.
 
میرشکار ادامه داد: طی جلسات بسیار زیادی این مسئله را از تمامی دستگاه‌ها خواستیم اما متأسفانه با توجه به اینکه اکنون کشتی‌های زیادی از قایق گرفته تا لنج و کشتی‌های صنعتی، این کار را انجام می‌دهند، یقینا با وضعیتی که کشور دارد، ممنوعیت این نوع صید می‌تواند تبعات اجتماعی داشته باشد بنابراین هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: پیگیری ممنوعیت صید ترال به ویژه در خلیج فارس همچنان در دستورکار است تا بتوانیم در صورت عدم توان توقف این صید، حداقل با همکاری سازمان شیلات ایران، آن را مدیریت کنیم،  برای این امر نیز نیاز به یک سری مقدمات است.
مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه ابتدا باید مجلس شورای اسلامی قانون حفاظت و بهره‌برداری از آبزیان را اصلاح کند، گفت: نمی‌شود یک سازمانی هم ارزیابی ذخایر را انجام دهد، هم مجوز صادر کند و هم نظارت کند و جلوی تخلفات را بگیرد، این امر کار درستی نیست و یقینا سوء‌مدیریت و فسادهای مالی رخ می‌دهد.
 
میرشکار افزود: معتقدیم سازمان حفاظت محیط زیست به‌ویژه یگان حفاظت محیط زیست را باید توانمند کنیم یا اینکه یک یگان مشترک را در کشور ایجاد کنیم که به صورت مستقل فعالیت کند و به هیچ یک از سازمان‌ها و دستگاه‌ها وابستگی نداشته باشد؛ قوانین را در اختیارش قرار دهیم، بتواند نظارت درستی انجام دهد و تمام تخلفات را در حوزه ساحلی و دریایی کنترل کند.
 
وی یادآور شد: در کنار بحث نظارت باید به سراغ اشتغال‌های جایگزین برویم، به‌ویژه اشتغال‌هایی که با ظرفیت زیستی منطقه همخوانی دارد؛ برای این امر اقتصاددانان و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، لازم است وارد عرصه شوند.
 
مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه نیاز است در حوزه امنیت غذایی، تولیدات و کشاورزی اشتغال درستی ایجاد شود، گفت: لازم است توسعه صنایع در ساحل نیز دقیقا متناسب با ظرفیت زیستی صورت گیرد.
 
میرشکار با تأکید بر اینکه عمدتا کشور ما قابلیت توسعه گردشگری پایدار را دارد، اظهار کرد: باید به سمت توسعه گردشگری پایدار برویم، به قدری خدمات درست و پایدار ارائه کنیم و قیمت‌ها متناسب باشد تا دیگر گردشگری برای گردشگر خارج از کشور نرود. باید از این ظرفیت‌ها استفاده و سپس ظرفیت صید و صیادی را کم کنیم، یعنی آن‌هایی که به صورت غیرمجاز در حوزه صید و صیادی اشتغال دارند و عمدتا نیز غیر مسئولانه صید می‌کنند را مدیریت کرده و شغل جایگزین برای این افراد در نظر بگیریم.
 
وی با تأکید بر اینکه  شناورهای چینی یا حتی شناورهای سایر کشورها نباید حق ورود به آب‌های کشور را برای بهره‌برداری داشته باشند، گفت: اگر ذخیره‌ای وجود دارد، باید صیادان خودمان بتوانند صید کنند و آبزیان صید شده وارد چرخه شیلاتی شود.
 
مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست ادامه داد: متأسفانه اکنون خام‌فروشی در شیلات به‌ویژه به این شکل که هیچ فایده‌ای نه در حوزه امنیت غذایی و نه در حوزه اقتصادی کشور ندارد، صورت می‌گیرد و یک صیاد به قیمت نازل که فقط برای خودش سود دارد، آن سرمایه و گونه آبزی که صید می‌کند را هر چند که آنچه صید کرده ارزشمند باشد، به تاجرانی که ماهی را به کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان صادر می‌کنند، می‌فروشد، این روند باید مدیریت شود.
 
میرشکار خاطرنشان کرد: متأسفانه هر کسی هرگونه دوست دارد برداشت می‌کند و هر جا می‌خواهد می‌فروشد؛ ماهی‌ای را در سواحل جنوبی خودمان پیدا نمی‌کنید، اما همان ماهی به وفور در کشورهای عربی وجود دارد، این مسائل باید مدیریت شود، باید صیدی که صورت می‌گیرد برای کشور عایدی داشته باشد.

مدیرعامل موسسه تحقیق و توسعه دانشمند وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: دسترسی به آب شرب سالم برای ۵۰۰ خانواده در منطقه محروم قلعه گنج ممکن شد.

 
به نقل از کافه نیوزر، علی خطیبی با اعلام این خبر در تشریح جزئیات آن اظهار کرد: طی چند روز گذشته و همزمان با عید سعید فطر، دستگاه گندزدای آب شرب ساخته شده توسط یک شرکت دانش بنیان در مدار تامین آب شهرستان قلعه گنج قرار گرفت و سه روستای این شهرستان که تا پیش از این از نعمت آب شرب سالم محروم بودند، به آب شرب سالم و با کیفیت دسترسی پیدا کردند.
 
مدیرعامل موسسه دانشمند با بیان اینکه در این پروژه، دسترسی به آب شرب سالم برای ۵۰۰ خانواده قلعه گنجی فراهم شده گفت: این دستگاه گندزدا با حمایت موسسه دانشمند وابسته به بنیاد مستضعفان و توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی طی ۵ ماه طراحی و ساخته شده است.
 
وی اضافه کرد: این دستگاه گندزدا با انجام سه مرحله فیلتراسیون و بدون استفاده از کلر، علاوه بر تامین آب شرب سالم برای مردم منطقه، با خروجی پساب خود نیز امکان بهره‌مندی بخش کشاورزی منطقه از نعمت آب را فراهم می‌کند.
 
خطیبی در پایان خاطرنشان کرد: با ساخت این دستگاه در داخل کشور علاوه بر حمایت از جوانان متخصص داخلی، از خروج ارز به میزان ۷۶ هزار دلار جلوگیری شده و با ساخت این دستگاه در داخل کشور، به میزان ۴۰ هزار دلار در هزینه‌ها صرفه جویی شده است.
 
براساس این گزارش، یکی از فعالیت‌های اصلی موسسه دانشمند به کارگیری توان شرکت‌های دانش بنیان در جهت محرومیت‌زدایی و همراستا با سیاست‌های کلی بنیاد مستضعفان است.
صفحه1 از22

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top