"آب مجازی" چیست؟!/ مصرف ۱۳۵۰۰ لیتر آب برای تولید یک کیلو گوشت گاو!

18 خرداد 1400
(0 رای‌ها)

برخلاف انتظار "آب مجازی" مفهومی در دنیای فناوری اطلاعات نیست! این عبارت بیشتر در صحبت‌های کارشناسان اقتصاد و محیط زیست به‌کار می‌رود به عنوان مثال برای تولید یک کیلو گوشت گاو، ۱۳۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود تا به دست ما به عنوان مصرف‌کننده برسد!

به نقل از کافه نیوز؛ آب به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مایه حیات برای تمامی جانداران و نیز حفظ و گسترش تنوع زیستی و اکوسیستم منطقه‌ای، نفش مؤثری در زیست انسان‌ها نیز ایفا می‌کند که بدون آن زندگی غیرممکن می‌شود، از طرف دیگر کشور ما نیز که همواره با بحران کم‌آبی مواجه است، ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی محدود، بیش از سایر کشورها احساس می‌شود.
 
بر همین اساس، آب به عنوان یک عنصر حیاتی، نقش مؤثری در آبادانی و شکوفایی جوامع دارد اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که برای تولید محصولات کشاورزی و نیز در صنایع و تولید کالاها از "آب مجازی" استفاده می‌شود!
 
برخلاف انتظار "آب مجازی" مفهومی در دنیای فناوری اطلاعات نیست! این عبارت بیشتر در صحبت‌های کارشناسان اقتصاد و محیط زیست به‌کار می‌رود به عنوان مثال وقتی آب مجازی یک عدد سیب 70 لیتر است، یعنی 70 لیتر آب به روش‌های مختلف در زنجیره تولید آن محصول مصرف شده تا یک سیب 100 گرمی به دست ما برسد؛ بقیه اعداد نیز برای تولید محصولات کشاورزی همین قدر حیرت‌انگیز هستند، به عنوان مثال یک عدد تخم مرغ 200 لیتر، 300 گرم سینه مرغ 1170 لیتر، یک عدد پرتقال 50 لیتر، 3 گرم چای خشک 90 لیتر، یک کیلو گندم هزار لیتر، یک کیلو برنج 3400 لیتر اما از همه اینها وحشتناک‌تر گوشت گاو است که 13500 لیتر آب برای هر کیوی آن مصرف می‌شود تا به دست ما به عنوان مصرف‌کننده برسد!
البته روش‌هایی وجود دارد که برای تولید همین مقدار محصول، آب کمتری استفاده شود، به‌کارگیری این روش‌ها برای نجات دنیا از هر الزامی، لازم‌تر و ضروری‌تر است.
 
آب مجازی نشان می‌دهد که همه آب مصرف شده در محصول نهایی دیده نمی‌شود و فقط اندکی از آن در محصول نهایی یافت می‌شود، لفظ مجازی به معنای غیرواقعی بودن آن نیست، بلکه همان آبی است که قبلا به‌طور واقعی مصرف شده است، اما اثری از آن در محصول نهایی دیده نمی‌شود.
 
به عنوان مثال وقتی برای تولید یک کیلوگرم گندم 1300 لیتر آب مصرف می‌شود، وقتی این محصول به کشوری دیگر صادر شود، در واقع این میزان آب نیز به همراه محصول نهایی صادر می‌شود! در واقع کشوری که اقدام به وارد کردن گندم می‌کند، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی کرده است بنابراین پژوهشگران در حوزه آب نیز معتقدند که کشوری که کمبود آب دارد می‌تواند با بهره‌گیری از این روش در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و آب را برای موارد ضروری دیگری مورد استفاده قرار دهد.
برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top