تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه آب کم است

23 خرداد 1400
(0 رای‌ها)

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه علیرغم داشتن ظرفیتهای خوب، عقب ماندگی تاریخی در حوزه شیرین سازی آب داریم، گفت: حوزه آب یکی از حوزه هایی است که چالش های زیادی به خاطر تحریم ها داشته است.

 
به نقل از کافه نیوز، دکتر سورنا ستاری امروز در مراسم رونمایی از طرحهای فناورانه حوزه آب که در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه ما باید ظرفیت‌های بالایی در حوزه علم و فناوری مربوط به آب در کشور داشته باشیم، گفت: اگر این ظرفیت را داشته باشیم می توانیم در حوزه‌های کاهش مصرف آب و شناسایی منابع جدید آبی به خوبی ورود کنیم.
 
معاون علمی و فناوری با تاکید بر اینکه تکنولوژی به حوزه آب نفوذ کرده است و ما کمی عقب تر از سایر کشورها در این بخش هستیم، عنوان کرد: ایران از یک اکوسیستم و ظرفیت خاصی برخوردار است که این اکوسیستم و ظرفیت را می توان در دریای خزر و دسترسی به آبهای آزاد دید اما ما متاسفانه به خوبی از این ظرفیتها و سواحل استفاده نکردیم.
 
ستاری گفت: ماموریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این نیست که کارهای روتین دنیا را در کشور پیاده سازی کند بلکه باید بر اساس نیازهای کشور، راهکارهای فناورانه بومی ارائه دهد.
 
وی با بیان اینکه در سالیان اخیر پروژه هایی توسط دانش بنیان ها در زمینه شیرین سازی آب شروع شده است، گفت: باید خیلی زودتر از اینها، ورود به عرصه شیرین سازی آب در کشور ما اتفاق می افتاد و ما یک عقب افتادگی تاریخی در شیرین سازی آب داریم.
 
به گفته وی، در زمینه شیرین سازی آب تاکنون تکنولوژی های متعددی در کشور توسعه داده ایم که برخی از آنها تجاری شده و برخی دیگر در حال اجرا هستند.
 
وی با بیان اینکه برخی از طرح های فناورانه حوزه آب با همکاری وزارت نیرو در حال انجام است، بیان کرد: شیرین سازی آب در بوشهر که توسط یکی از همین دانش بنیانها با استفاده از فناوری نانو اجرایی شده، یک سیستم بی نظیر در دنیاست؛ هر چند که برخی محدودیت‌ها در آن مشاهده می شود ولی باید از مزایای آن بهره برداری کامل شود. همچنین غشاهای سرامیکی هم جزء مواردی بوده که توسط شرکتهای دانش بنیان بومی شده است.
 
ستاری با بیان اینکه تکنولوژی های جدیدی که در حوزه آب امروز رونمایی شده جدید هستند، بیان کرد: این طرح ها در کشور توسعه داده شده و هزینه ها را تا حد زیادی کاهش داده است.
 
وی گفت: دوسالی می شود که پیگیر پروژه شناسایی و استحصال چشمه های خلیج فارس هستیم.
 
ستاری با بیان اینکه برخی از این پروژه های حوزه آب، شاید یک پروژه باشند اما به واسطه این پروژه ها فناوریهای مختلف دیگری از جمله لیزر، مادون قرمز، نظامی و... توسعه داده می شوند.
 
معاون علمی گفت: ما اکنون تکنولوژی های زیادی همچون هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و... در بخش خصوصی داریم که در بخش نظامی استفاده می شود در صورتیکه این باید برعکس باشد.
 
ستاری خاطر نشان کرد: پروژه های متعددی در حوزه شیلات با سازمان شیلات و وزارت کشاورزی توسط دانش بنیان اجرا شده است؛ پرورش ماهی در قفس یکی از این پروژه هاست که متاسفانه این بخش هم از آن حوزه هایی به شمار می رود که دیر به آن ورود پیدا کردیم.
 
وی با بیان اینکه زنجیره پرورش ماهی در قفس در کشور کامل نیست، ادامه داد: این عقب افتادگی در حوزه پرورش ماهی در قفس را با ظرفیتهایی می توانیم جبران کنیم در این مسیر وزارت کشاورزی کمک کرده تا عقب افتادگی اصلاح شود.
 
ستاری با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه آب کم است، گفت: بنابراین ما از شرکتهای فعال در این حوزه حمایت خواهیم کرد؛ خصوصا از شرکتهایی که در زنجیره پرورش ماهی در قفس فعال اند، حمایت می کنیم.
 
همچنین ستاری در حاشیه این برنامه و در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه ضروری است که شرکت‌های دانش بنیان در عرصه های بین المللی فعالیت کنند، گفت: حوزه آب یکی از حوزه هایی است که چالش های زیادی به خاطر تحریم ها داشته است.
 
وی با بیان اینکه در هر حوزه ای که تحریم ها اثر گذار است شرکتهای دانش بنیان کمتری هم فعالیت می کنند، بیان کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان حوزه آب محدود است به همین دلیل در صدد هستیم که بخش خصوصی را به این حوزه وارد کنیم.
 
وی گفت: در حوزه آب، شرکتهای دانش بنیان از فناوریهای قدیمی بهره مند می شوند که درحال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت دستاوردهای خود را ارائه کرده اند.
برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top