تکنیکهای تشخیصی(آشکارسازی) ایمونولوژیک
مطلب ویژه

05 آبان 1398
(0 رای‌ها)

تکنیکهای تشخیصی(آشکارسازی) ایمونولوژیک چند دسته هستند؟

این تکنیک ها عبارتند از:
• Lateral Flow Immunochromatography
• Enzyme-Linked Immunosorbent Assay
• Immunomagnetic Separation and Electroluminescence
• Time resolved Flurescence
که شمایی از آنها در شکل (1) ارائه شده است:

001


شکل(1) نمایی از تکنیک های Immunological Assays
برای درک بهتر تکنیک های تشخیصی، آشکارسازی ایمونولوژیک به چهار دسته به شرح ذیل تقسیم
می شوند:
7ـ1 آشکارسازی نوری
7ـ1ـ1 Enzyme-Linked Immunosorbent Assay (ELISA)
این تکنیک، به عنوان استاندارد طلایی برای تکنیکهای آنالیز ایمونولوژیک در نظر گرفته می شود. در این روش یک آنتی بادی خاص با آنتی ژن تثبیت شده برروی یک نگهدارنده، مانند صفحه پلی استر دارای چاهک(Microwell Plate)، تشکیل پیوند می دهد.به عنوان مثالStaphylococcal Enterotoxin (SET)محصول تولیدی بااین تکنولوژی است که توسط شرکت TECRA International Pty Ltd. ارائه شده است. نمای این آشکار در شکل (2) ارائه شده است:

002


شکل (2) آشکارسازStaphylococcal Enterotoxin
7ـ1ـ2 الیزای لوله باریک Capillary ELISA
در این تکنیک لوله های مویین به عنوان لوله های آزمایش جهت ثابت نگه داشتن و تثبیت کردن معرف ها به کار می رود. در ابتدا لوله موئین با آنتی بادی پوشیدهمی شود. سپس نمونه موردآنالیز به داخل لوله وارد شده وبعد خارج می گردد تا بامعرفهای تثبیت شده واکنش دهد.زمانیکه واکنش کامل شد، معرف های تثبیتی بوسیله فلورسنت – تگ آشکارسازی می گردند.پیوند های فلورسنتی تشکیل شده در دیواره داخلی لوله های موئین بواسطه اسکن لوله با چشمه نوری و برانگیختگی مولکولی و نشر نور شناسایی می گردند.
7ـ1ـ3 Lateral Flow Immunoassay (Immunochromatography)
LFIAیا ایمونو کروماتوگرافیتکنیک آنالیزی است، تلفیق شده از واکنشهای ایمونو و تکنیکهایجداسازی کروماتوگرافی است.این تکنیک در عین سادگی کاربرد،قدرتمند برای شناسایی نیمه کمی(Semi-quantitative)است. درحالی که نیازی به تجهیزات خاص و گران قیمت ندارد.در این تکنیک، آنالیت ها معمولا به صورت مایع هستند که روی نوار تست که روی آن آنتی بادی قرارداده شده بارگذاری می شوند.دو نمونه از این تجهیز که با تکنیک ایمونوکروماتوگرافی کار می کند در شکل (3) و (4) ارائه شده است:

003


شکل (3 )آشکارسازBio threat Alert

004


شکل(4) آشکارسازBioWarfare Agent detection device (BADD)
7ـ1ـ4 Biosensors (Optical Detection)
بیوسنسور در واقع یک تجهیز آنالیزی است که از عنصر تشخیصی که بطور مستقیم به یک مبدل سیگنال مرتبط می شود، تشکیل شده است.امروزه تکنیکهای مبدل نوری بسیاری برای توسعه و به کار گیری بیوسنسور به کار گرفته شده¬اند.برخی از این تکنیک های به کار گرفته شده عبارتند از:فلورسانس،فسفرسانس، پلاریزاسیون،چرخشی(rotation)،تداخلی(interference)،Second harmonic generation، Surface plasmon resonance biosensors. هر چند این تکنیک ها نیازمند تجهیزات گران قیمت هستند، ولیکن سرعت و تکرار پذیری مناسبی را ارائه می دهد.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top