کتاب تهدیدات زیستی کشاورزی:راهبرد دولت آمریکا در رویارویی با تهدید

22 خرداد 1398
(0 رای‌ها)

نویسنده: هنري اس. پاركر

ترجمه و تلخیص: محمدرضا جعفري‌زاده

سال 1390

مقدمه:

حملات 11 سپتامبر2001 آسيب‌پذيريي آمریکايي‌ها را نسبت به تروريسم عمیقاً آشكار ساخت. درحال‌حاضر، اين كشور در سطح جهاني براي اصلاح و بهبود زيربنايي اقدامات دفاعي و نابودي تروريسم تمرکز کرده است. دولت بوش در پاسخ به حملات تروريستي برنامة اتحاد بين‌المللي را عليه تروريسم طراحي كرد؛ منابع جديد قابل‌توجهي براي جلوگيري از اين تهديد اختصاص داد؛ عليه فعالان تندرو در حوزة تروريسم دست به اقدامات نظامي زد؛ و به‌منظور پاسخ‌گويي به تروريسم یک اداره جدید امنیت کشوری را تحت رهبري فرماندار قبلي ايالت پنسيلوانيا (تام ريچ) براي مشاركت با دولت مركزي بنيان نهاد.

هنگامي كه آمریکا در حال آماده‌سازي اقدامات دفاعي عليه بلايايي با امكان وقوع بسيار كم بود، تهديدي ويژه در حوزة تروريسم ایجاد شدکه قبلاً سابقه نداشت. ترس از سياه‌زخم، آبله‌مرغان و طاعون در درون آمریکايي‌ها نفوذ كرده بود. به­دنبال گزارش‌های متعدد منتشرشده در مورد حملات ربايندگان هواپيما به پنتاگون و ساختمان تجارت جهاني، علاقه خاص به هواپيماهاي سمپاش در مزارع (كه مي‌توانند براي پخش و انتشار ذرات عوامل بيماري مورد استفاده قرار گيرند) بحران‌ساز شد. به‌همین‌دلیل، كشور (دولت) به اقدام عليه عملیات بيوتروريستي دست زد.

بااین‌همه، به تهديدات زيستي كشاورزي و بيوتروريسم يا نقش و مسئوليت بخش‌هاي دولتي و خصوصي در ممانعت از حملات بالفعل و پاسخ­دادن به آنها توجه اندکی معطوف شده است. تعداد اندكي از آمریکايي‌ها اهميت حملات بيوتروريستي عليه زير­ساخت­هاي كشاورزي و غذايي آمریکا را درك مي­كنند. اين نكته، 9 روز بعد از حملات 11 سپتامبر در گزارش ادارة كل ذي‌حسابي(GAO)[1] در زمينة مبارزه با تروريسم منتشر شد(1). اين گزارش تهديدات عليه كشاورزي آمریکا را بررسي و شناسايي ­نمي‌كند و هيچ مشاركتي نیز با وزارت كشاورزي آمریکا ندارد. اين گزارش فقط روي تروريسمي متمرکز شده است كه عليه اهداف غيرنظامي هدايت مي‌شود.

جهت بهره برداری از کلیه مطالب می توانید از طریق لینک زیر کتاب مورد نظر را دانلود نموده و استفاده نمایید.

 

جهت دانلود کتاب اینجا کلیک کنید

 

 

 

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top