کتاب جایگاه و کاربردهای پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی ایران

14 خرداد 1398
(0 رای‌ها)

کتاب جایگاه و کاربردهای پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی ایران

نویسنده: علی علیزاده علی آبادی

سال 1396

پیشگفتار:

پدافند غیرعامل همواره در تکمیل و افزایش ظرفیت دفاعی کشورها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده است به‌طوری‌که با اجرای آن می‌توان بخش عظیمی از منابع، زیرساخت‌ها و به‌ویژه انسان‌ها را از معرض آسیب‌های جدی دور ساخت. در شرایط خطیر منطقه‌ای و جهانی و تهدیدهای فزاینده‌ای که هم‌اکنون کشور ما با آن رو‌به‌روست، دوچندان ضرورت دارد که با هوشیاری و هماهنگی با رهنمودها و تأکیدهای مقام معظم رهبری به اجرای همه‌جانبة آن اهتمام ورزید و گام‌به‌گام دستاوردهای آن را ارتقا داد. افزایش بازدارندگی در برابر تهدیدهای دشمن، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم خدمات ضروری دستگاه‌ها، تسهیل مدیریت بحران و پایداری ملی از دستاوردهای اجرای پدافند غیرعامل به‌شمار می‌آید که تأملی در هریک، به‌وضوح تأثیر زیاد آنها را در امنیت ملی نشان می‌دهد.
توجه به جایگاه حیاتی بخش کشاورزی در امنیت غذایی و دستاوردهای اجرای برنامه‌های پدافندی در این بخش، روشن می‌سازد که نقش بخش کشاورزی در امنیت ملی را باید علاوه‌بر سهم مهم آن در اقتصاد کشور، فراتر از معیارهای معمول دانست. سلاح‌های زیستی سلاح‌هایی مرگ‌بار و بسیار خسارت‌زایند و حیات و امنیت جوامع انسانی، حیوانی و گیاهی را به اشکال و روش‌های گوناگون و به‌ویژه به شکل بیماری‌های نوظهور و درمان‌ناپذیر به‌شدت تهدید می‌کنند. در مقابل، حوزة پدافندی نیز به موازات گسترده و پیچیده‌تر شدن تهدیدات، از جنبة علمی و فناوری در زمینه‌های تخصصی متنوعی پیشرفت کرده است. توان تشخیص و واکنش سریع در مقابله با سلاح‌های زیستی از طریق آماده‌سازی لازم در نهادهای تخصصی و همچنین انتقال دانش و اطلاعات در جهت فرهنگ‌سازی عمومی، از وقوع تهدیدات زیستی جلوگیری می‌کند یا حداقل از میزان خسارت‌ها می‌کاهد. انتشار منابع علمی و کتاب‌هایی در حوزة پدافند غیرعامل بخش کشاورزی یکی از گام‌های لازم و مؤثر است؛ چراکه ضمن انتقال دانش و تجربة دیگر کشورها (با ارائة مبانی نظری، و ساختار و تشکیلات دفاعی، و الگوهای کاربردی)، توان بازدارندگی و پاسخ دستگاه‌های تخصصی در قبال تهدیدها و بحران‌ها افزایش می‌یابد.
کمیتة پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی با انتشار شش عنوان کتاب در حوزة پدافند زیستی در سال‌های گذشته با همکاری «سازمان پدافند غیرعامل کشور» به این مهم همت گمارد و درحال‌حاضر با همکاری این سازمان مجموعة جدیدی از کتاب‌ها را در موضوع پدافند غیرعامل حوزة کشاورزی و پدافند زیستی به‌صورت تألیف و ترجمه در دست انتشار دارد. کتاب حاضر با هدف آشنایی با «اقدام‌های تهدیدآمیز دشمنان در حوزة کشاورزی با انتخاب روش‌های متنوع حمله، آثار آن در حوزة امنیت و سلامت غذایی، آسیب‌پذیری‌های بخش کشاورزی و کاربردهای پدافند غیرعامل در رویارویی با تهدیدها و مخاطرات این بخش»، با تلاش یکی از مدرسان و کارشناسان ارشد پدافند غیرعامل بخش کشاورزی تألیف شده است که در اختیار مراکز مرتبط و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. امید است با عنایات و توفیق خداوند و تلاش و پشتکار بیشتر و با تنوع منابع علمی و تخصصی پدافندی در همة زیربخش‌های کشاورزی، کمبودها در این حوزه در آینده‌ای نزدیک جبران شود.

 

جهت دانلود فایل کتاب اینجا کلیک نمایید

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top