کتاب راهنمای شناسایی و مقابله با تهدیدات زیستی (مفاهیم عمومی)

11 خرداد 1398
(1 رای)

کتاب راهنمای شناسایی و مقابله با تهدیدات زیستی (مفاهیم عمومی)

مولفان: دکترسیدامید خلیلی فر

دکتربایرام نجاتی

آمنه ولدخانی

سال 1393

مقدمه:

اصول و مقدمات
واژه پدافند به معنای دفاع بوده و در مقابل آفند به معنی هجوم و حمله می‌آید و در مفهوم كلي، دفع، خنثي كردن و يا كاهش تاثيرات اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است. پدافند به دو بخش پدافند عامل (Active defense) و پدافند غيرعامل (Passive Defense) تقسيم مي‌شود. پدافند عامل به مفهوم مقابله نظامی ‌با مهاجم یا رويارويي و مقابله مستقيم با دشمن و به‌كارگيري جنگ‌افزارهاي مناسب و موجود به‌منظور دفع حمله و خنثي كردن اقدامات آفندي يا كاهش اثرات عمليات خصمانه هوايي، زميني، دريايي، نفوذي و خراب‌کارانه بر روي اهداف مورد نظر مي‌باشد.
پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتي اطلاق مي‌گردد كه مستلزم به‌كارگيري جنگ‌افزار نبوده و با اجراي آن مي‌توان از وارد شدن خسارات مالي به تجهيزات و تاسيسات حياتي و حساس نظامي‌ و غيرنظامي ‌و تلفات انساني جلوگيري نموده و يا ميزان اين خسارات و تلفات را به حداقل ممكن كاهش داد.
هدف پدافند غيرعامل، ايمن‌سازي و كاهش آسيب‌‌پذيري زيرساخت‌هاي مورد نياز مردم است تا بتدريج شرايطي را براي امنيت ايجاد نمايد. اصول اوليه پدافند غيرعامل، ساده و تقريباً ثابت بوده ولي كاربرد اين اصول در موارد مختلف تفاوت داشته و در مواردي پيچيده و مشكل مي‌شوند.
تحولات اخیر جهانی و منطقه‌ای به‌شدت بر روی نوع و شدت تهدیدات علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی‌ایران تأثیر گذاشته است. کلیه ارگان‌ها و واحدهای نیروهای مسلح در‌این راستا نیاز به تطبیق خود با شرایط جدید و تغییر نگرش سازمانی برآمده از آینده‌پژوهی تهدیدات خواهند داشت. حوزه پزشکی نظامی ‌نیز با توجه به تغییرات پیش‌آمده در ساختار بین‌الملل از‌این امر مستثنی نبوده و لازم است در آموزش‌های خود تجدید نظر نماید .
گروهی از‌این تهدیدات در گروه تهدیدات زیستی قرار می‌گیرند که طی آن دشمنان سعی می‌کنند با استفاده از فرآورده‌های زیستی - اعم از طبیعی و سنتتیک- برای دولت‌ها، جوامع و ملت‌ها مشکلاتی فراهم و زمینه را برای تفوق و برتری خود آماده سازند. وظیفه کل ارکان نظام از جمله نیرو‌های مسلح در دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی، آمادگی کامل پزشکی و نظامی‌در برابر ‌اینگونه تهدیدات است. نوشتار پیش رو نیز بخشی از‌این آمادگی در حوزه غیرعامل را در دست ارائه دارد.......

 

جهت دانلود فایل کتاب اینجا کلیک نمایید

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top