کتابچه آشنایی مقدماتی و روش های کنترلی بیماری کریمه کنگو

13 تیر 1398
(0 رای‌ها)

کتابچه آشنایی مقدماتی و روش های کنترلی بیماری کریمه کنگو

قرارگاه پدافند زیستی کشور

سال 1394

مقدمه:

تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که بوسیله کنه منتقل می شود و در آسیا، اروپا و افریقا شیوع دارد. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری بالا بوده و علاوه بر آن میزان شیوع همه گیری های داخل بیمارستانی مربوط به آن نیز از فراوانی بالایی برخوردار است. تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مختص حیوانات است ولی با این وجود مواردی از تک گیری و همه گیریهای ناگهانی این بیماری در انسان ها نیز مشاهده شده است. این بیماری نخستین بار توسط حکیم جرجانی پزشک و دانشمند معروف ایرانی در کتاب گنجینه خوارزمشاه (حدود سال 1110 میلادی) به زبان فارسی به تفصیل توصیف شده است که از این حیث بعنوان اولین سند مکتوب در ثبت این بیماری محسوب می شود. در این کتاب شرح یک بیماری خونریزی دهنده در تاجیکستان فعلی ذکر شده است، که علائمی همچون خون در ادرار، خونریزی از مقعد، استفراغ خونی، خلط خونی، خونریزی در حفره شکم و خونریزی از لثه ها را در افراد مبتلا به همراه داشته است. همچنین این نکته نیز ذکر شده که بندپای کوچکی احتمالا شپش یا کنه ناقل بیماری می باشد که بطور طبیعی انگل پرندگان است.

اولین مورد کلاسیک توصیف شده بیماری در منطقه کریمه در سال 1942 یعنی دو سال قبل از اپیدمی کریمه رخ داده است. در سال 1944 در خلال جنگ جهانی دوم بیماری در شبه جزیره کریمه شایع و باعث مرگ بیش از 200 نفر از روستائیان و سربازان گردید.

بیماری و خصوصیات بالینی و نحوه ابتلا افراد، برای نخستین بار توسط شوماکوف روسی تشریح گردید. در سال 1946 ، 7 مورد که 5 مورد آن از طریق انتقال در بیمارستان بوده است در ترکمنستان گزارش شده است.

 

جهت دانلود کتابچه اینجا کلیک نمایید

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top