توصیه های مصرف دارو در ماه مبارک رمضان
مطلب ویژه

10 ارديبهشت 1398
(0 رای‌ها)

روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران - با فرا رسیدن ماه پر فیض و برکت رمضان و آرزوی قبولی عبادات به منظور حفظ سلامت و ایمنی شهروندانی که به دلیل ابتلا به برخی بیماری ها دارو مصرف می کنند نکاتی را یادآور می شویم.

با فرا رسیدن ماه پر فیض و برکت رمضان و آرزوی قبولی عبادات به منظور حفظ سلامت و ایمنی شهروندانی که به دلیل ابتلا به برخی بیماری ها دارو مصرف می کنند نکاتی را یادآور می شویم.

بدیهی است در کل مصرف خودسرانه و یا قطع ناگهانی اغلب داروها سبب اختلالاتی در روند صحیح درمان می گردد. در صورت ابتلا به بیماری دیابت موکداً از تغییر خودسرانه میزان داروهای مصرفی و رژیم غذایی خودداری نمائید و در صورت مصرف انسولین ، مشاوره با پزشک مربوطه و کنترل مستمر قندخون را به طور جدی پیگیری نمائید.

از آنجائیکه داروهای آنتی بیوتیک جهت تنظیم دوز بایستی در ساعات مشخصی مصرف شوند با پزشک خود به منظور انتخاب داروهایی که با ساعات روزه داری تداخل نکند مشورت نمایید. فرم های دارویی تعدادی از داروها به صورت "طولانی اثر" می باشد و این امکان را فراهم می سازد که به جای مصرف سه یا چهار بار در روز، دوز دارو به یک یا دو بار کاهش یابد و لذا با مشاوره پزشک ، میتوان دارو را در سحر یا افطار مصرف نمود.

شرایطی مانند بارداری، شیردهی ، دیابت، فشارخون، سندروم روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی ، بیماریهای کلیوی، ریوی و اعصاب و روان و مصرف داروهای ضد صرع، ضد تشنج ، ضدافسردگی و قلب و عروق نیاز به کنترل مستمر توسط پزشک دارد. در زمان روزه داری هیچگاه وعده های دارو را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول ننمایید.

مصرف خودسرانه داروهای ضد بارداری در بانوان به منظور روزه داری در ماه رمضان، ممکن است به عواقب خطرناکی مانند اختلالات انعقاد خون و بروز لخته در عروق اندامهای تحتانی و عروق مغزی منجر گردد.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top