بخش کشاورزی ۳۵درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است
مطلب ویژه

22 آذر 1402
(0 رای‌ها)

اولین رویداد تخصصی فناوری های نوین با ایجاد ارزش افزوده از ضایعات کشاورزی در صنایع تبدیلی و امنیت غذایی به میزبانی کشت و صنعت پرمون طب ایرانیان مستقر در پارک علم و فناوری تربیت مدرس تهران برگزار شد

به گزارش کافه نیوز, محمد جواد عسگری ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نسبت به ظرفیت های ما در بخش کشاورزی گفت : در حوزه تنوع اقلیمی و آب و خاک این حوزه ها منحصربه فرد است اما مهم مبحث مدیریت مهم است.

عسگری به اهمیت امنیت غذایی و موضوع مرتبط با رویداد اشاره کرد و گفت: امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است و امروز هر ملتی در حوزه امنیت غذایی پیش نرود به طور یقین آسیب خواهد دید.خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۳ و برنامه پنج ساله هفتم,مبحث امنیت غذایی را به صورت جدی دیده ایم و معتقدیم با وجود تولیدات بهتر و ارگانیک میتوانیم ارزآوری خوبی داشته باشیم و سلامت جامعه هم در پی دارد.

ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده است اما متاسفانه ما کمتر توانستیم از ظرفیت ها به طور خلاقانه و هنرمندانه استفاده بهینه ببریم و این در حالی است که ۳۵درصد اشتغال را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است

کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی یکی از موفق‌ترین وزارت خانه هاست چرا که بیش از ۸۷ درصد غذای کشور در داخل تولید می‌شود.
ذوالفقاری ادامه داد: بیش از ۲۰ درصد اقتصاد کشور مربوط به بخش کشاورزی است، اما ۴ درصد بودجه به این بخش اختصاص می‌یابد.
این مقام مسئول با اشاره به شیوه‌های سیاست گذاری در بخش کشاورزی گفت: در بسیار از کشور‌های دنیا ۵۰ درصد درآمد کشاورزان از یارانه دولت است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی تصریح کرد: باید منابع در اختیار بخش کشاورزی افزایش یابد تا بتوانیم این بخش را نجات دهیم و به اصلاح پیرمردی نباشد.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی, نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این همایش خطاب به حضار به ارج نهادن به مقام کشاورز اشاره کرد و افزود : ما بایستی در حوزه کشاورزی به کشاورز ارج نهیم و به داشته های آنان حرمت دهیم که به طور یقین برای ادامه کار این عزیزان بسیار مشوق خوبی است چرا که سفره و محصولات ما زحمات شبانه روزی کشاورزان عزیز است.

وی به موضوع مهم امینت غذایی این رویداد اشاره کرد و گفت: کشورهای اروپایی دقت نظر بالایی نسبت به امنیت غذایی دارند و این حساسیت و دقت نظر هم بارها در کلام مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد:باید امکانات به کشاورز داده شود و اگر کشاورز از امکانات خوب برخوردار شود محصول خوب هم حاصل می شود .

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: متولی باید آسیب و مشکل را ترمیم کند و از جوانان نخبه و مبتکر و شرکت های دانش بنیان استفاده و از خلاقیت ها و بالندگی ها صحبت شود.

خاطره استاد رضایی,رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران اظهار کرد: در حال حاضر بحث امنیت غذایی به عنوان یک مبحث مهم در حفظ سلامت خانواده، تامین معیشت و امنیت روانی همه افراد و خانوارها اثرگذار است و بی تردید حضور در این عرصه و رعایت استانداردهای غذایی از جمله ارکانی است که بانوان در آن نقش بسزایی دارند.
وی ادامه داد: زنان ما در عرصه‌های ملی و بین المللی خوش درخشیدند ولی حق مطلب در خصوص آنها ادا نشده است لذا امیدواریم این گونه نشست‌ها در جهت معرفی نخبگان و رشد بستر خانواده‌های با بصیرت و سلامت شکل بگیرد.

در ادامه مهدی افشاری توسل از حامیان و متولیان در حاشیه این رویداد به ما گفت: اولین رویداد تخصصی فناوری های نوین با ایجاد ارزش افزوده از ضایعات کشاورزی در صنایع تبدیلی و امنیت غذایی امروز در تاریخ ۲۱ آذرماه امسال از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار گردید و اساتید و مسئولین مدعو به ایراد سخنرانی پرداختند.

مدیرعامل شتاب دهنده گلانه مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس تهران به اهداف این رویداد بزرگ اشاره کرد و گفت: ساماندهی کارگران فصلی در مشاغل خانگی, فرصت ها و چالش ها در کارآفرینی دانش بنیان ها, مدیریت ایمنی و ارزیابی ریسک در کشاورزی, فناوری های کلیدی در داده کاوی و هوش مصنوعی و بومی سازی دانش فنی از جمله اهداف این همایش به حساب می آید که در این رویداد بررسی شد.

خانم دکتر همتیان سرپرست دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون افزود: در این دو سال اخیر در حوزه مشاغل خانگی روند رو به رشد داشته ایم و اولین گام ما مانع زدایی و تسهیل گری در صدور مجوز های کسب وکار و همچنین ارتباط با فارغ التحصیلان دانشگاهی با حوزه مشاغل خانگی است .

همتیان تاکید کرد: نگاه دیگر ما این است که ورود همه به حوزه دولتی باید تغییر پیدا کند و مبحث خوداشتغالی می بایست رواج پیدا کند و دبیر ستاد هماهنگی و ساماندهی مشاغل خانگی در این راستا از طرح ها حمایت می کند و دولت هم میزان تسهیلات حمایتی را بسیار رواج داده است که نمونه آن تبصره ۱۸ و تشکیل تعاونی ها است

دکتر جهانسوز ریاست سازمان بسیج مهندسین هم ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه
و شهدای مظلوم مردم غزه در ابتدا از این رویداد به عنوان رویداد مهم یاد کرد و گفت: مجموعه بسیار مهم و ارزشمند است و من تلاش های بسیار ارزشمند که بیشتر در جهت استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی است را نیز شاهد هستم.

وی تصریح کرد: در رابطه با ضایعات کشاورزی در کشور هیچ آماری دقیقی وجود ندارد اما باید متذکر شد ارتقای بهره وری ما در انقلاب مقدس اسلامی توفیقات خوبی در بخش کشاورزی داشته است و میزان محصولات مان نسبت به قبل از انقلاب چهار برابر شده اما با پتانسیل های بالا فاصله زیادی داریم.

جهانسوز به مسئله مهم ضایعات در کشاورزی اشاره کرد و افزود: مسئله ضایعات مسئله مهمی است و این رویداد به ما نشان داد که چگونه می توان از میوه ها و از ماده سیب زمینی سولانین و یا از ضایعات هویج ماده بتاکاراتن استخراج کرد.

در ابتدا و انتهای این رویداد که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد از جمع حاضر و افراد نمونه با حضور مسئولین تقدیر به عمل آمد.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top