روشی برای کنترل بیولوژیک آفات در مزارع نیشکر
مطلب ویژه

19 مرداد 1398
(0 رای‌ها)

رئیس حفاظت محیط زیست شوشتر از حذف کامل استفاده از آفت کش های شیمیایی در مزارع نیشکر شوشتر با استفاده از روش کنترل بیولوژیک آفات از طریق پرورش و رهاسازي دشمن طبیعی خبر داد.

 بهروز نجاتی در این خصوص اظهار کرد: در کنترل جمعیت آفات کشاورزی معمولا از روش‌های مختلف مبارزه از جمله روش‌های شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی و تلفیقی استفاده می شود و از آنجا که آفت عمده گیاه نیشکر حشره ای به نام سزامیا یا کرم ساقه خوار نیشکر می باشد.

وی افزود: در راستای کنترل و مبارزه با این حشره و حذف کامل سموم آفت کش شرکت کشت و صنعت کارون همانند شرکت امام خمینی (ره) با احداث و راه اندازی آزمایشگاه گیاه پزشکی اقدام به پرورش و رهاسازی دشمن طبیعی این حشره یعنی زنبور تلنوموس در سطح مزارعی که احتمال ابتلا به این آفت را داشته اند نموده است و عملا دیگر هیچگونه سمپاشی علیه آفات و بیماری‌ها در سطح مزارع این شرکت انجام نخواهد شد.

وی درادامه افزود : استفاده از روش‌های تلفیقی و تکنیک های مدیریت زمان و کولتیواتورها و روتیواتورها نیز باعث شده تا میزان استفاده از علف کش در این شرکت تا پنجاه درصد کاهش داشته باشد.

غلام رضایی، رئیس گیاه پزشکی شرکت کشت و صنعت کارون، نیز در خصوص میزان رهاسازی زنبورها گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه تعداد ٢۶٠ هزار قطعه زنبور تلنوموس رهاسازی شده و در مرداد ماه نیز همانند تیرماه قرار است تعداد ١۶٠ هزار قطعه دیگر رهاسازی و این برنامه به همین شکل تا پایان مهرماه و آغاز برداشت نیشکر ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص نحوه کنترل آفت در این روش گفت : زنبورهایی که درون لوله های آزمایشگاهی و طی فرایندها و روش‌های خاص و تحت شرایط کنترل شده آزمایشگاهی پرورش یافته و به مرحله بلوغ رسیده اند در زمان مناسب در سطح مزارع هدف رهاسازی شده و این زنبورها قادرند با جستجو و یافتن تخم های آفت سزامیا و تخمگذاری بر روی آنها تخمها را پارازیته و از تبدیل آنها به لارو و تولید آفت ساقه خوار جلوگیری کنند به طوری که هر زنبور قادر است تا هشتاد عدد از این تخمها را پارازیته نماید.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top