نشست تخصصی بررسی نقش حشرات در تهدیدات زیستی

15 شهریور 1398
(0 رای‌ها)

اولین نشست تخصصی بررسی نقش حشرات در تهدیدات زیستی با حضور سردار جلالی، معاونین سازمان پدافند و قرارگاه پدافند زیستی کشور و جمعی از مدیران سازمان های مربوطه، اساتید دانشگاه و کارشناسان آن حوزه در سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سایت biod، این نشست به منظور بررسی نقش حشرات در تهدیدات زیستی با حضور فعالان این عرصه در سازمان پدافند غیرعامل تشکیل شد.

در این جلسه ابتدا سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص تهدیدات زیستی و اهمیت آن در عصر حاضر و همچین امکان مسلح سازی حشرات توسط دشمنان سخنانی را ارائه کردند. در این نشست که حدود 5 ساعت به طول انجامید، 6 سخنرانی پیرامون نقش حشرات و امکان مسلح سازی آنان انجام و پس از آن کارشناسان به بحث در مورد مسائل مربوطه پرداختند.

گزارش تکمیلی این نشست متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار سایت biod، حشرات قرن‌ها پیش از انسان‌ها روی زمین حضور داشته‌اند و سازگاری مناسبی برای زندگی روی کره زمین دارند؛ در صورتی که تمهیدات لازم برای مصون ماندن از گونه‌های مهاجم آنها در نظر گرفته نشود می‌توانند خطرات مهمی برای سلامت انسان، دام‌ها و گیاهان باشند به طوری که بیماری‌هایی که حشرات ناقل آنها بوده‌اند بیشتر از جنگ‌های میان کشورها تلفات داشته‌ است.

این نوع از خطر بالقوه حشرات که از آن به‌عنوان تهدیدات زیستی یاد می‌شود با توجه به اینکه رویکرد نسبتاً قابل پیش‌بینی دارند امکان مقابله با آنها نیز وجود دارد اما برخی کشورها ممکن است به‌صورت عامدانه از این ویژگی حشرات علیه دیگر کشورها استفاده کنند که در این شرایط حشرات خطرناک‌تر و در صورت عدم تمهیدات لازم خارج از کنترل خواهند بود.
سابقه استفاده از حشرات در جنگ میان کشورها مطرح بوده و به‌عنوان یک سلاح کم‌هزینه از آن استفاده‌شده است.
اولین نشست تخصصی بررسی «نقش حشرات در تهدیدات زیستی» با حضور و سخنرانی سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل، روسا و مدیران وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و اساتید دانشگاه‌های کشور، دوازده شهریورماه سال 1398 در محل سازمان پدافند غیرعامل در تهران برگزار شد.
در این نشست مباحث مختلفی در ارتباط با نقش حشرات در تهدیدات زیستی که به صورت عامدانه و غیر عامدانه ممکن است کشورمان را درگیر کند صحبت و تبادل نظر شد؛ با توجه به اینکه حشرات برای انسان، دام و گیاهان تهدید هستند مسئولان مرتبط نیز در این جلسه درباره تهدیدات حوزه خود و اقدامات انجام‌شده، گزارش دادند.
بخشی از اظهارات مسئولان و محققان حاضر در این نشست در ذیل این مطلب بیان شده است.

واقعیت تهدیدات زیستی عامدانه را نباید انکار کرد
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با ارائه تعریفی از سلاح زیستی گفت: هرموجود‌ زنده‌ای مانند حشرات که در آزمایشگاه‌های ژنتیک و ویروس شناسی طوری در آن تغییر ایجاد شود که ماموریت پذیر باشد و در جامعه دیگر اپیدمی یا درگیری ایجاد کند یک سلاح زیستی است.
وی افزود: آمریکا اکنون از نظامات مالی و پولی، سایبری و تحریم به عنوان یک سلاح استفاده می کند؛ FATF و اشراف مالی نیز خود یک سلاح اقتصادی است.
جلالی با اشاره به اینکه تهدیدات زیستی عامدانه نیز در کشور باید به یک گفتمان تبدیل شود گفت: در مورد تهدیدات زیستی در کشور نمی‌شود صحبت کرد؛ وقتی مطرح می شود انگار کفر گفته شده است و با تابلوهای ورود ممنوع مواجه می‌شویم.
این مقام مسئول تاکید کرد: نقشه راه پدافند زیستی برای حشرات در کشورمان باید داشته باشیم تا مشخص شود چه کمبودهایی برای مقابله با این دست از تهدیدات نیاز داریم و با تمرین و برنامه‌ریزی به حفظ آمادگی لازم برسیم.

تهدید اشاعه بیماری با تراریخته سازی حشرات
دکتر امیر احمد اخوان عضو هیئت‌علمی دپارتمان حشره شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه 20 درصد بیماری های عفونی توسط حشرات و بند پایان منتقل می شود گفت: این بیماری ها به صورت ویروسی است و بعد از انتقال توسط حشرات امکان انتقال انسان به انسان نیز دارد.
اخوان اظهار داشت: به دنبال آن هستیم که درایران نیز از طریق باکتری تراریخته در جهت کنترل بیماری استفاده کنیم اما دشمن نیز می تواند در جهت اشاعه بیماری‌ها استفاده کند.

حمله زیستی با کمک حشره و پهپاد
دکتر موسی کاظمی استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران نیز در ارتباط با امکان استفاده از حشرات به‌عنوان سلاح بیولوژیک گفت: در تاریخ آمده است که ژاپنی‌ها برای حمله به چین از کک مبتلا به عامل طاعون استفاده و آن را با قرار دادن در ظرفی به سمت دشمن پرتاب می‌کردند.
وی افزود: در شرایط فعلی نیز این امر امکان‌پذیر است به طوری که کک آلوده به عامل طاعون را می‌شود و با قرار دادن در کیسه‌هایی از طریق پهپاد، بالگرد و هواپیما با چتر در محل موردنظر رها کرد.
کاظمی اظهار داشت: پشه‌های خاکی را نیز می‌توان آلوده کرد و با جریان باد به سمت دشمن فرستاد که در برخی کشورها از این روش‌ها نیز استفاده می‌شود این موارد به‌ویژه توسط رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

توانایی تبدیل حشرات به اسلحه بیولوژیک
دکتر باصری عضو هیئت علمی دپارتمان حشره شناسی پزشکی و ناقلین دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در این نشست گفت: به سایز حشرات نباید توجه کرد یک حشره کوچک می تواند خطرناک- ترین آنها باشد؛ یک حشره ریز مانند پشه تعداد زیاد انسان را از طریق انتقال بیماری مالاریا می کشد و سرنوشت انسان ها را تغییر می دهد.
وی افزود: در تاریخ آمده است که دلیل آنکه خشایارشاه نتوانست رم را تصرف کند انتقال بیماری مالاریا از طریق پشه بود، بطوریکه 30 هزار نفر از سربازها به بیماری مالاریا مبتلا شدند؛ در جنگ جهانی دوم نیز سه میلیون نفر روسی به خاطربیماری تیفوس که شپش منتقل می‌کرد در استالینگراد کشته شدند.
دکتر باصری ادامه داد: از حشرات به‌طور کامل می‌توان به‌عنوان یک اسلحه بیولوژیک استفاده کرد، آنها می‌توانند بیماری‌هایی منتقل کنند که در بدن آنها سازگار شده است.
وی تصریح کرد:در شرایط آزمایشگاهی همچنین می‌توان حشرات را تراریخته کرد اما ممکن است در فضای خارج از آزمایشگاه نتوان از آنها بهره گرفت؛ اما دیدگاه‌ها دراین‌باره متفاوت است.

دست ورزی هدف دار حشرات با ارسال پالس
دکتر علیمراد سر افرازی عضو موسسه تحقیقات گیاه پزشکی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست اظهار داشت: با دست ورزی‌های هدف دارمی توان از حشرات استفاده کرد به طوری که بخش‌های نظامی آمریکا برای کنترل پرواز یک نوع سوسک انجام می‌دهند و بر اساس پالس برروی بینایی آن ها تأثیر گذاشتند و آن ها را تحت کنترل خود در آوردند، که اتفاق بسیار بزرگی است و این کار در دانشگاه های سنگاپور نیز انجام شده است.

استفاده حشرات بعنوان سلاح در جنگ سرد
دکتر احمدعلی عنایتی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این نشست اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا در دوران جنگ سرد از پشه‌ها به عنوان سلاح بیولوژیکی استفاده واز طریق آلوده سازی به تب زرد، آنها را آماده سازی کرد تا به این طریق برای راه سازی احتمالی علیه دشمن استفاده کنند؛ همچنین عملیاتی تحت عنوان «خارش بزرگـ» را راه اندازی کردند که در آن امکان استفاده از کک برای بروز طاعون را فراهم می‌کرد.

سال آینده پروتکل‌های تخصصی مقابه تهدیدات بیماری‌های حوزه دامپزشکی عملیاتی می‌شود
دکترعلی صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهارکرد: بیماری هایی مانند آبله، انتراکس ، برسلوز غیرفرامرزی هستند و درآن ها نیز امکان رفتارهای بیوتروریستی وجود دارد اما بیماری‌های تب برفکی یا آنفولانزا فرامرزی هستند و مرز
نمی شناسند و به کشورهای دیگر ورود پیدا می کنند بعید است که از این به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده کنند.
وی با اعلام اینکه پروتکل‌های تخصصی بیماری برای مقابله با تهدیدات زیستی در حوزه دامپزشکی طراحی شده است گفت: این پروتکل ها در سال 99 عملیاتی می‌شوند و دیگر تنها کاغذی نخواهند بود تا در صورتی که کشور مورد تهدید قرار گیرد بتوان بیماری ها را مدیریت کرد.
نشست تخصصی بررسی «نقش حشرات در تهدیدات زیستی» دوازده شهریور با حضور11 دستگاه دولتی و بیش از 50 مدعو برگزار شد.
بنا براین گزارش در این نشست 4 ساعته نمایندگان دستگاه ها سخنرانی و اظهارنظر کردند؛ نتایج این نشست جمع بندی و بررسی می‌شود تا مبنای تهیه سند زیستی درزمینه تهدیدات حشرات شوند.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top