افزایش تلفات در مرغداری‌ها
مطلب ویژه

23 تیر 1398
(0 رای‌ها)

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه با اشاره به افزایش قیمت مرغ به ۱۳ هزار تومان براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار گفت: افزایش تلفات در مرغداری‌ها و کاهش جوجه‌ریزی از مهمترین دلیل افزایش قیمت مرغ است.

اسماعیل پرویزی‌فر با اشاره به اینکه افزایش قیمت مرغ تحت تأثیر تصمیمات ستاد تنظیم بازار کشور است اظهار داشت: هرچند این قیمت هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است اما با در نظر گرفتن حداقل سود برای مرغدار هر کیلو مرغ در بازار 13 هزار تومان باید عرضه شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه با بیان اینکه هر کیلو مرغ زنده به قیمت 9700 تومان عرضه می‌شود عنوان کرد: این قیمت بسیار بالاتر است و برای جلوگیری از افزایش قیمت بیشتر از این بسیار سختگیرانه عمل می‌شود.

پرویزی‌فر با اشاره به اینکه قیمت 13 هزار تومان برای مرغ معقول است گفت: هر ساله در فصل تابستان و از 15 تیر ماه به بعد قیمت مرغ به دلیل عدم جوجه‌ریزی در مناطق گرمسیر افزایش می‌یابد و بهره‌وری و گوشت‌گیری و ضریب تبدیل مرغ کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه به دلایل ذکر شده عرضه مرغ کاهش و قیمت آن در این فصل افزایش یافته است افزود: قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است و در فصل بهار که عرضه زیاد و تقاضا زیاد است قیمت کاهش می‌یابد و در فصل تابستان عرضه کاهش و قیمت افزایش می‌یابد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه با اشاره به اینکه افزایش تلفات در مرغداری‌ها نیز دلیلی بر افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر است عنوان کرد: از نظر مواد اولیه و نهاده‌های دامی از مرغداری‌ها حمایت می‌شود.

پرویزی‌فر افزود: تمام نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود و با این وجود قیمت 13 هزار تومان برای مرغدار صرفه اقتصادی دارد و چنانچه نهاده‌ها با ارز نیمایی یا آزاد وارد کشور شود قیمت مرغ به دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بخش خصوصی واردکننده نهاده‌های دامی با نظارت دولت و حواله جهاد کشاورزی توزیع می‌کنند گفت: با وجود تمام اقدامات دولت و بخش خصوصی قیمت 13 هزار تومان برای هر کیلو مرغ سبب کسب سود معقول و کمتر از این سبب متضرر شدن مرغدار می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه با بیان اینکه افزایش قیمت بیش از 13 هزار تومان تحت تأثیر کاهش عرضه است عنوان کرد: در این صورت دستگاه‌های نظارتی برای متعادل کردن قیمت و جلوگیری از عرضه با قیمت بالاتر ورود پیدا می‌کنند.

پرویزی‌فر با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت مرغ تا 15 شهریور ادامه دارد بیان کرد: هرچند قیمت کمتر از 13 هزار تومان سبب متضرر شدن مرغدار می‌شود اما از 15 شهریور به بعد قیمت‌ کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای حمایت از مصرف‌کننده، تولیدکننده باید در حداکثر ممکن تولید کند گفت: در صورت متضرر شدن تولیدکننده و متوقف شدن فعالیت آن به طور طبیعی عرضه کاهش و قیمت افزایش می‌یابد بنابراین باید مرغداران را به تولید بیشتر تشویق کرد.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top