امنیت غذا و دارو

ویتامین C به‌وفور در میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد و برای سلامتی لازم است. شما برای تولید کلاژن به ویتامین C نیاز دارید. ویتامین C‌ یک پروتئین ساختاری است که از پوست و مفاصل شما حمایت کرده و مانند حفاظی در برابر عوارض سالخوردگی است. ضمناً، ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو که فعالیت رادیکال‌های آزادی است که به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب می‌زند و منجر به پیری می‌شود کمک می‌کند.

تشخیص سرطان پستان اغلب چیزی شبیه به این است: یک زن احساس یک توده روی پستان خود می کند و قرار ملاقات با دکتر را تعیین می کند. پزشک برخی آزمایشات را انجام می دهد – که ممکن است شامل معاینه پستان، ماموگرافی، سونوگرافی، بیوپسی یا ترکیبی باشد – و تشخیص می دهد توده سرطانی است یا خیر.

برنج‌های وارداتی قبل از توزیع در بازار توسط معاونت غذا و دارو و دادگستری هرمزگان کشف و دستور معدوم شدن آنها صادر شد اما با گذشت بیش از یک ماه این برنج‌ها معدوم نشده‌اند و احتمال ورود به بازار می‌رود. احتمال ورود برنج‌های وارداتی آلوده به بازار، آیا پای وزرای بهداشت و کشاورزی به مجلس باز می‌شود؟! باز هم کشف ۷۳۰ تن برنج تاریخ گذشته در شورآباد موجب شد پیگیر حکم رئیس‌کل دادگستری هرمزگان مبنی بر معدوم‌سازی ۱۲۰۰ یا ۱۲۵۰ تن برنج تاریخ گذشته و آلوده به سم فسفید آمونیوم باشیم. برنج‌هایی که گویا هنوز در انبار منتظر دستور جدیدی هستند و بعید نیست به جای معدوم‌سازی سر از بازار درآورند. البته این اتفاق منوط به نتیجه بررسی‌های سازمان غذا و داروی کشور است.

طبق ارزیابی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای سال 2050 میلادی که جمعیت جهان به حدود 10 میلیارد نفر می‌رسد، تولید جهانی محصولات کشاورزی باید 60 درصد نسبت به تولید حال حاضر بیشتر شود تا امنیت غذایی این جمعیت کثیر با خطر مواجه نشود. از طرفی، بسیاری از منابع مورد نیاز برای امنیت غذایی پایدار تقریبا منبسط شده و چالش‌های امنیت غذایی خصوصا در کشورهای در حال توسعه رو به فزونی است. تغییرات اقلیمی نیز چالش جدید جهانی است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله در کشور ما مورد بی‌توجهی مسئولان و محققان مربوطه واقع شده است. تغییرات اقلیمی یا آب و هوایی ناشی از گرم شدن دمای کره زمین است. از تاریخ شروع ثبت دمای کره زمین تا امروز، گرم‌ترین زمان ثبت‌شده بین دهه آخر قرن بیستم و دهه اول قرن بیست و یکم بوده است. طبق گزارش سال 2001 میلادی پانل بین دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC Intergovernmental Panel on Climate Change) بیشترین افزایش دمای کره زمین در 50 سال گذشته ناشی از فعالیت‌های بشر بوده است.

نوع تغذیه و ایمنی غذا، نه تنها دغدغه مسئولان حوزه سلامت و جامعه ماست بلکه به نظر می‌آید این موضوع نگرانی نظام‌های سلامت همه جهان است، به گونه‌ای که سازمان جهانی بهداشت، شعار سال را «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» تعیین کرده است. در این میان همراستا با اهداف جهانی این سازمان در هفته سلامت که از اول اردیبهشت آغاز شده، پنجمین روز به این نام نامگذاری شده است.

هنگام سرماخوردگی استفاده نامناسب از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث بروز مقاومت میکروبی شود. مقاوم شدن: باكتري‌ها موجودات هوشمند زنده‌اي هستند كه وقتي در مقابل ناسازگاري محيطي قرار مي‌گيرند، عكس‌العمل نشان مي‌دهند. به بيان ديگر، تغييرات ژنتيكي كه در باكتري‌ها رخ مي‌دهد، مقاوم شدن آنها و ظهور اشكال مقاوم به آنتي‌بيوتيك‌ها را در پي دارد. بيشتر باكتري‌ها به‌طور ذاتي حساسند. مثلا استافيلوكوك‌ها باكتري‌هايي هستند كه ذاتا در 50 سال قبل حتي به پني‌سيلين جواب مي‌دادند اما الان استافيلوكوكي كه به پني‌سيلين حساس باشد، به ندرت پيدا مي‌كنيم. به منظور روشن‌شدن ابعاد خطرناک مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها با دکتر فاطمه اطیابی داروساز و استاد فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌وگو کردیم.

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top