ایمنی غذا با کاهش آلاینده‌های غذایی

08 آبان 1398
(0 رای‌ها)

نوع تغذیه و ایمنی غذا، نه تنها دغدغه مسئولان حوزه سلامت و جامعه ماست بلکه به نظر می‌آید این موضوع نگرانی نظام‌های سلامت همه جهان است، به گونه‌ای که سازمان جهانی بهداشت، شعار سال را «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» تعیین کرده است. در این میان همراستا با اهداف جهانی این سازمان در هفته سلامت که از اول اردیبهشت آغاز شده، پنجمین روز به این نام نامگذاری شده است.

با توجه به اینکه یکی از علل افزایش بیماری‌های غیرواگیر، نبود غذای سالم است، برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه ضروری به نظر می‌آید. با همین نگاه بود که چندی پیش برنامه‌هایی برای کاهش آسیب غذایی و به عبارتی تهیه و تولید محصولات ارگانیک در دستور کار قرار گرفت و مدتی است خبر از ورود محصولات آن به بازار و حتی خرید و فروش گسترده آن مطرح شد. موضوعی که بسیاری از مسئولان حوزه سلامت، تولیدکنندگان و مردم را به تولید و مصرف آن تشویق می‌کردند.
حسن تامینی‌لیچایی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در این زمینه می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین راه‌های نجات کشور از بیماری‌های غیرواگیر، استفاده از محصولات ارگانیک است.» تامینی‌لیچایی که بقایای سموم در محصولات کشاورزی را یکی از علل افزایش بیماری‌ها می‌داند، تصریح می‌کند: «متاسفانه در این زمینه فعالیتی انجام ندادیم و علت بروز برخی بیماری‌های غیرواگیر ناشی از همین بی‌توجهی است.»
وی در پایان تاکید می‌کند: «اگر نگران رشد این بیماری‌ها هستیم، باید به سمت مصرف محصولات ارگانیک، محصولات استاندارد و باکیفیت برویم.»
متاسفانه با وجود باب شدن خرید و فروش برخی محصولات ارگانیک صیفی و سبزی در کشور، چندی پیش، مهدی مهدی‌پور، دبیر انجمن ارگانیک ایران و مسئول فروشگاه‌های مجاز محصولات ارگانیک، درباره محصولات مختلفی که با این عنوان در بازار به فروش رسیده‌است، اعلام می‌کند: «ما در ایران اصلاً سبزی و صیفی ارگانیک نداریم.».
وی در ادامه گفت: «فروش مرغ و تخم‌مرغ ارگانیک هم یک دروغ بزرگ است، چون در ایران غذای ارگانیک مرغ وجود ندارد که بخواهیم مرغ و تخم مرغ ارگانیک تولید کنیم.
البته گوشت گوسفند ارگانیک وجود دارد ولی اگر کسی مدعی عرضه گوشت گاو و شتر و هر جانور دیگری به شکل ارگانیک شد، آن هم فریب است.»
با این اظهارات یکباره تمام مسیری که برای بهبود شرایط تغذیه‌ای کشور ترسیم کرده‌بودیم، مخدوش شد و بار دیگر به ابتدای راه و همان شرایط نگران‌کننده بازگشتیم.
البته این به معنای تلاش نکردن برای بهبود و ایمنی غذا نیست؛ چنانچه رحمت‌ا... حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران می‌گوید: «به این منظور جلساتی با وزارت بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی، سازمان محیط‌زیست، سازمان استاندارد و سایر سازمان‌ها و حوزه‌های مرتبط برگزار شد که در نهایت بعد از برگزاری این جلسات متعدد بارکدگذاری محصولات غذایی به‌وسیله وزارت جهاد کشاوزی پذیرفته شد.»

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top