نرخ شیوع معلولیت در استان خراسان جنوبی به ۲.۹ درصد رسید
مطلب ویژه

10 ارديبهشت 1398
(1 رای)

معاون ‌پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی از وجود ۲۳ هزار و ۴۵ فرد معلول در استان خبر داد و گفت: نرخ شیوع معلولیت در استان خراسان جنوبی به ۲.۹ درصد رسید.

 اعظم احمدی‌شادمهری صبح امروز در بازدید از مراکز مشاوره ژنتیک استان خراسان جنوبی گفت: مشاوره ژنتیک با بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی مردم، نقش موثری را در پیشگیری از بروز معلولیت های ژنتیکی و مادرزادی به عهده دارد.

وی یادآور شد: با توجه به پیشرفت‌های اخیر علم طب در شناخت علل بیماری و معلولیت‌ها، بسیاری از معلولیت‌های جسمی و ذهنی، قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند.

وی از راه‌اندازی مراکز مشاوره ژنتیک خبر داد و افزود: این مراکز با هدف تحت پوشش قراردادن گسترده اقشار مردم به خصوص قشر در معرض آسیب و معلولیت توسط سازمان بهزیستی راه‌ اندازی شده است.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به سقط 13 جنین معلول در سال 97 بیان کرد: اگر این سقط‌ها با تشخیص متخصصین بهزیستی در استان انجام نمی‌شد اکنون شاهد تولد کودک معلول و گرفتاری هزاران خانواده و شهروند برای تمشیت امور آنان و میلیاردها تومان هزینه برای جامعه و دولت بودیم.

وی ادامه داد: برای هر یک از معلولان حاضر در مراکز تحت نظارت بهزیستی سالانه میلیون‌ها تومان هزینه نگهداری، درمان و توانمندسازی پرداخت می‌شود بنابراین با جلوگیری از تولد کودکان معلول میلیاردها تومان در یک سال صرفه جویی شده است.

احمدی با اشاره به فعالیت 6 مرکز مشاوره ژنتیک در استان گفت: بهترین زمان تشخیص و مشاوره ژنتیک زمانی است که فرد هنوز تصمیم به ازدواج نگرفته است و در همین راستا 2 طرح غربالگری اختلالات ژنتیک 15-25 سال و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از سال 95 در استان در حال اجرا است.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: در سال گذشته 5 هزار و سه دانش آموز و سه هزار و 502 زوج در شرف ازدواج از خدمات این طرح‌ها به صورت رایگان بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به شیوع برخی معلولیت‌ها در روستاهای استان افزود: علت معلولیت‌ها در این روستاها شناسایی شده و تمامی هزینه‌های آزمایشات ژنتیک به صورت رایگان برای بیماران انجام می‌شود.

احمدی یادآور شد: سال گذشته بالغ بر 6 میلیارد ریال کمک هزینه مشاوره و آزمایشات ژنتیک به افراد پرداخت شده است.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به وجود 23 هزار و 45 فرد معلول در خراسان جنوبی گفت: نرخ شیوع معلولیت در استان 2.9 درصد است.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top