امنیت آب آشامیدنی

محققان چینی نوع جدیدی از یک دستگاه خورشیدی چوبی را ابداع کرده‌اند که آب را با کمک باکتری برای نوشیدن تصفیه می‌کند.

نگرانی‌ها درباره کیفیت آب مصرفی و رواج برخی شایعات بی‌اساس و اظهارنظرهای غیرکارشناسی از سوی افراد فاقد تخصص مرتبط، موجب تردید برخی مردم نسبت به سلامت آب لوله‌کشی و افزایش مصرف بطری‌های موسوم به آب معدنی شده است؛ اما استفاده از این فراورده نیز ملاحظاتی دارد که نباید بی‌رویه مصرف شود ضمن اینکه برخی تردیدهای مطرح شده درباره سلامت مصرف آب معدنی‌های بطری شده جای تامل دارد. دامنه انتشار این‌گونه اخبار از منابع نامعلوم، تردید در هماهنگی دستگاههای نظارتی حافظ سلامت مردم را زیر سوال می‌برد. نبود هماهنگی میان این دستگاههای نظارتی متنوع با ماموریت‌های متفاوت، بیش‌ازپیش به لزوم پیروی از اصول پدافندزیستی با رویه واحد را آشکار می‌سازد.

در ﯾﮏ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻧﺎﻫﻤﮕﻮن ﮐﻪ ﻓﻨﺎوري ﺟﻨﮓ ﻃﺮﻓﯿﻦ از ﺗﻌﺎدل ﻣﻨﻄﻘﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻋﻮاﻣﻞ دﯾﮕﺮي در ﮐﺎﻫﺶ اﯾﻦ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮي ﻣوﺛﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ آن از ﺿﺮورﯾﺎت ﺟﻨﮓ‌هاست. مساله ﺷﻨﺎﺧﺖ وﯾﮋﮔﯽ‌هاي ﺻﺤﻨﻪ ﺟﻨﮓ و ﻋﻤﻠﯿﺎت در ﺑﻬﺮه‌ﮔﯿﺮي از ﻣوﻟﻔﻪ‌ها و ﺷﺎﺧﺼﻪ‌هاي موثر در ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ‌هاي ﺗﺎﮐﺘﯿﮑﯽ، ﺗﺎ ﺣﺪودي در ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻮازن در ﺟﻨﮓ موثر اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽ‌ها، ﺷﺒﮑﻪ آب‌هاي ﯾﮏ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ اﺳﺖ. شبکه آب‌ها از ﻋﻮاﻣﻞ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ داراي ﻧﻘﺶ‌هاي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺗﺎ ﻗﺒﻞ از ﺟﻨﮓ‌ﺟﻬﺎﻧﯽ دوم ﺷﺒﮑﻪ آب‌ها داراي ﻧﻘﺶ ﺑﺎزدارﻧﺪه ﺑﻮدﻧﺪ اﻣﺎ ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻓﻨﺎوري ﮔﺮﭼﻪ اﻣﺮوزه رودﺧﺎﻧﻪ‌ها اﻫﻤﯿﺖ ﺳﺎﺑﻖ ﺧﻮد را ﻧﺪارﻧﺪ، وﻟﯽ در ﻣﻘﯿﺎس‌هاي ﺗﺎﮐﺘﯿﮑﯽ و ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻤﯽ می‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ رودﻫﺎي ﻋﻤﯿﻖ و ﻋﺮﯾﺾ ﯾﺎ رودﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺳﻮاﺣﻞ ﭘﺮ ﺷﯿﺐ، ﺳﺪﻫﺎي موثري ﻋﻠﯿﻪ ﻧﻈﺎﻣﯿﺎن زره‌ﭘﻮش، ﭘﯿﺎده‌ﻧﻈﺎم و ﺗﺎﻧﮏ‌ها ﺑﻮده‌اﻧﺪ. وﺟﻮد ﺷﻬﺮﻫﺎ، ﺗاﺳﯿﺴﺎت ﺻﻨﻌﺘﯽ، ﺷﺒﮑﻪ‌هاي ارﺗﺒﺎﻃﯽ و ﺳﺎﯾﺮ اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه ﮐﻪ ﮐﺎﻧﺎلﻫﺎ، آﺑﺮاﻫﻪ‌ها، آﺑﮕﺮﻓﺘﮕﯽ‌ها و رودﺧﺎﻧﻪ‌ﻫﺎ از ﺧﻄﻮط ﺳﻮق‌اﻟﺠﯿﺸﯽ ﻣﻬﻤﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﻮﻧﺪ.

نسبت برداشت آب به منابع آب تجدیدشونده یکی از شاخص‌های وضعیت بحران آب در هر کشوری است. این شاخص در کشور ما 80-75 درصد است. براساس شاخص‌های بین‌المللی موسوم به نسبت بحران آب، هر کشوری که برداشت آب آن نسبت به منابع آب تجدیدشونده بیش از 40 درصد باشد وارد مرحله بحرانی شده است. نتیجه این برداشت بی‌رویه این که از 609 دشت ایران 290 دشت در شرایط بحرانی قرار دارند.

برای ضدعفونی آب از ترکیبات مختلف کلر استفاده می‌کنند که یکی از این ترکیبات، هیپوکلریت سدیم است. این ترکیب وایتکس نام دارد ولی اغلب مردم فقط محلول‌های آماده در بازار برای ضدعفونی سطوح محیطی را به نام وایتکس می‌شناسند بنابراین طرح این ادعا که به آب شرب وایتکس می‌زنند نوعی مغالطه محسوب می‌شود. چراکه اصولا طرز تهیه و نوع کاربرد ترکیب هیپوکلریت سدیم برای مصارف ضدعفونی سطوح با طرز تهیه و کاربرد این ترکیب برای مصارف ضدعفونی آب تفاوت دارد و آب مصرفی همواره از تصفیه‌خانه تا نقاط مختلف مصرف عموم در شهرها و روستاها تحت نظارت شرکت آب و فاضلاب و مراکز بهداشتی است که ضمن سنجش و کنترل روزانه حد مجاز میزان کلر باقیمانده در آب، آزمایشات مختلف میکروبی و فیزیکوشیمیایی در آزمایشگاه‌های مجهز مرجع نیز به منظور حصول اطمینان از سلامت آب انجام می‌شود. مقاله ذیل پاسخی به این ادعا و رفع نگرانی عموم در این زمینه است:

آب، سرچشمه حیات و از منابع مهم محیط‌زیست است و زند‌گی همه موجود‌ات زند‌ه به آن بستگی د‌ارد‌. سه‌چهارم کره زمین را آب پوشاند‌ه اما از آن همه تنها 2 د‌رصد‌ آن، آب شیرین قابل‌استفاد‌ه است که د‌ر رود‌ها، سفره‌های زیرزمینی، د‌ریاچه‌ها، چاه‌ها و آبگیرها جمع شد‌ه‌اند‌. بر اثر ازد‌یاد‌ جمعیت کره زمین، افزایش مصرف منابع آبی و گرم‌تر شد‌ن زمین، همین مقد‌ار اند‌ک نیز د‌ر حال کاهش است. نیاز به آب برای مصارف کشاورزی، تولید‌ انرژی، تولید‌ات صنعتی و مصارف شهری افزایش یافته است. رود‌خانه‌ها، با انتقال به سمت شهرها و مزارع کشاورزی، کوچک و کوچک‌تر می‌شوند‌ و کشاورزان مجبور به برد‌اشت بیش از حد‌ آب‌های زیرزمینی می‌شوند‌. مجموع این عوامل، مشکل کمبود‌ آب را تشد‌ید‌ می‌کنند‌.

 


تهران - میدان ولیعصر - خ کریم خان - خ عضدی - کوچه هور بخت - پلاک ۷ واحد ۷
تلفن : ۰۲۱۸۸۹۴۵۶۵۷

Top